brændenæller

Hej i haven.

Så det igen tiden til at plukke vintergæker mm.
Unger opdagede nogle meget små brændnæller, de er godt nok lede at røre ved, selv for voksne, det klør i dage efter.
Vi er lige flyttet i huset, det er vores 1. forår her, Hvordan fjerner vi de små bæster, uden at forgifte noget eller nogen.
Gode råd modtages.

Tak         
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tillykke med jeres 1. forår i hus og have, det er dejligt med hus og have. Og ja, brændenælder er nogle børneuvenlige bæster. Begynd allerede nu, at opsøge de steder hvor der er brændenælder, og grav dem op. Der gemmer sig ofte et ret stort rodnet under. Du skal være omhyggelig med at få det hele med. Husk at tage et par gode handsker på, men det giver vist sig selv...  Jo tidligere man kommer igang med at fjerne nælderne, jo lettere er det.
Brændenælderne kan du lægge i en beholder og fylde vand i, efter henstand bliver brændenældevandet til god, men kraftig gødningsvand, der skal fortyndes ved brug.
Rigtig god arbejdslyst

Som supplement til charlie browns artikel vil jeg tilføje at gravningen her bør foregå med gravegreb. Brændenældernes rødder går ikke ret dybt, så greben kan med fordel stikkes i jorden i en vinkel på ca 45 grader.
Hvis jorden er løs, kan du måske bruge en håndkultivator.
Brug for alt i verden ikke spaden, den vil kun findele rødderne og forværre problemet; rødderne vil spire fra alle rodenderne.
Jeg har med fordel brugt min havefræser, der har mulighed for at montere en lille plov, der ikke skærer rødderne over, men trækker dem op af jorden.
Hvis nogen vil bruge sprøjtning, er det et systemmiddel, der er løsningen.
Baadsen/Aktiv Havepleje
Jep - brændenælder kan være nogle lede s...... at komme af med, men jeg bruger nu en metode, der både er let men også særdeles effektiv - og så slipper jeg for det "hårde" arbejde med at rykke rodnettet op.

Jeg bruge almindeligt vejsalt opløst i vand i min ukrudtssprøjte. Opløs så meget salt i en spand lunkent vand, som vandet kan optage. Hæld det på havesprøjten og sprøjt saltvandet ud over brændebladene, når planterne blevet 3-5 centimeter høje. Der går ikke mange dage, førend bladene krøller sammen, bliver sorte og går til.

Gentag eventuelt et par gange i løbet af foråret.

Man kan alternativt også strø saltet ud over planterne, hvis der er dug på bladene. Min erfaring er bare, at alt for meget af det grovkornede strøsalt lander på jorden.

Da salt kan være lidt hårdt ved materialet, har jeg bare købt en billig sprøjte i Hjem & Fix, så jeg ikke skal ærgre mig, når den er rustet sammen.

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Jeg takker, vidste ikke at det var så arbejds krævende at fjerne det skidt, med nyt hus og diverse ombygninger vil jeg nok salte mig ud af problemet, nælerne står meget tæt på, og under hæk og diverse planterde bliver ike mere end 5- 10 cm høje, fortalte den gamle ejer mig, så det er ikke den normale slags.
Mange tak for fine og brugbare svar.
            
Brændenælder!
Vedr. jonasvs's indlæg om at bruge salt kan jeg ikke kraftigt nok advare mod dette.
Salt i jorden vil hæmme såvel vand- som næringsoptagelse og dermed skade planterne fremover.
Salt nedbrydes i modsætning til "de fæle" sprøjtemidler overhovedet ikke. Der er desuden skrevet flere hyldemeter vedr. saltskader på bl. a. vejtræer.
At salt skulle være uskadeligt er en skrøne, det er overfor dyr ca. dobbelt så giftigt som Roundup:
LD50 for salt er 3,5 g pr. kg legemsvægt mod Roundup's LD50 på 5,0. (LD50 er den mængde stof, der skal til at dræbe 50% af en flok rotter). Jo mindre tallet er, des mere giftigt er et stof.
Med fare for at få et hak i tuden, skal jeg desuden tilføje, at kun godkendte sprøjtemidler må anvendes som sådan. Salt er ikke godkendt og vil heller ikke blive det (på grund af at det ikke nedbrydes).
Hold jer til de godkendte midler eller brug gravemetoden. Brændenælder kan ikke lide for megen moslen rundt med jorden.
Til orientering er jeg fagbotaniker (cand scient i biologi) og arbejder nu som anlægsgartner (har sprøjtecertifikat).
Baadsen
Annonce
Jeg vil på ingen måde afvise, at salt som udgangspunkt ikke er det bedste at fylde i naturen. MEN - med dén mængde, jeg bruger opløst i vand, vil jeg stadig påstå, det er minimalt hvilke skader jeg pådrager naturen, set i forhold til dén mængde vores kommune pøser på vejen i løbet af vinteren.

Og fordelene ved salt mod lige netop brændenælderne er, at det kun er brændenældernes, der krøller sammen, når saltvandet bliver sprøjtet direkte på bladene. Havde jeg derimod brugt de lovlige sprøjtemidler - for eksempel Round Up - var alt omkringstående gået til, hvis det bliver ramt.

Og med de mængder brændenælder vi har omkring vores ejendom, er der ganske enkelt ikke timer nok i løbet af hele sommeren til at får gravet lortet op - hvis jeg altså også vil have lavet andet.

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

eddike og vand 50 -50 er lige så effektivt, og ikke giftigt

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak skal i have.

Der blev jeg klogere på både brændnæller, salt og eddike.
Er blevet enige om at prøve alle 3 metoder
Tak skal i have.

Der blev jeg klogere på både brændnæller, salt og eddike.
Er blevet enige om at prøve alle 3 metoder
Jeg vil ikke lægge skjul på, at både eddike og salt er effektivt, det er "Agent Orange", der er kendt fra Vietnamkrigen!
Skal blot fastholde, at ingen af de nævnte midler er lovlige! Lad den ligge der!
Baadsen, anlægsgartner med sprøjtecertifikat.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis