Vinduesparti - hvad ville du gøre?

Hej,

Jeg vil skifte mit gamle vinduesparti + dør (evt med hjælp fra ny renoveringspulje).

Hvad ville du gøre i denne forbindelse?

Her er mine egne tanker

  • Jeg ønsker nye energirigtige vinduer
  • fortsat dør til højre
  • samt ønsker jeg at bevare karmen under vinduer for at "lukke" stuen (den ligger fast, for der er radiator på indersiden)
  • Jeg vil måske have færre vinduer for at få færre sprosser. Idag er der 5, men jeg overvejer 3 eller 4
  • Jeg overvejer at lave en lidt bredere dør ud til haven, så det måske bliver to smallere døre, og et lidt mindre vinduesparti.
Den samlede bredde er omkring 7 meter. Vinduerne på billedet er ikke punkterede - det er forsatsvinduer fra 1959.

Gode råd eller bare din mening er velkommen.

/minutten

----------------> Tak for et godt forum!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke dele det op til større partier.
Men ville nok ændre det til 2 delt partier med vandret sprosse, også et 2 eller 3 af dem med oplukkelig ramme i bunden af karmen.

Døren kunne med fordel ændre til større parti med sideparti, der er jo rigeligt plads hen til radiatoren.
Jeg ville ikke dele det op til større partier.
OK. Hvorfor - visuelt eller af hensyn til holdbarhd?

Men ville nok ændre det til 2 delt partier med vandret sprosse, 

Hvad betyder det på dansk? ;-) ... jeg forstår ikke hvad du mener.

, også et 2 eller 3 af dem med oplukkelig ramme i bunden af karmen.
Jeg ønsker ikke at vinduerne i sig selv skal være med oplukkelige rammer. Det giver mere ramme - og mindre udsyn. Døren er nok. Vinduerne skal have så meget glas som muligt - og være ens.

Døren kunne med fordel ændre til større parti med sideparti, der er jo rigeligt plads hen til radiatoren.
Jeg har også tænkt på din pointe med døren. Det kunne måske også hjælpe til et mere harmonisk design, så man valgte en dobbeltdør med samme dimensioner som 4 vinduespartier? Så man fik cirka 1.3m dør - 1.3 vindue - 1.3 vindue - 1.3 vindue - 1.3 vindue?

Tak for input.



/minutten

----------------> Tak for et godt forum!

Skrevet af minutten den 18-03-2009 21:53
OK. Hvorfor - visuelt eller af hensyn til holdbarhd?




Visuelt også af hensyn til pris.

De store glas bliver ikke bilige, bliver jo over 1 meter i breden så.

Og syntes så store glas virker for udstillings/butiks agtige.

Visuelt er det pænere med nogle linier igennem partierne,
men er jo en smag sag.

Jeg ville vælge noget alla disser her.
( de her er dog med 3 felter og ikke 2 som jeg ville vælge i dit tilfælde )

1,3 meter bred dør er ret meget. Den bliver tung med risiko for at den sætter sig.
Jeg kan godt se din pointe med ens bredde, meeen jeg ville være ked af en så bred enkeltdør.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er rigtigt. Jeg mente også en dobbeltdør hvis den skal være så bred. Men jeg synes karmen er nok i sig selv... udsynet til haven ønsker jeg virkelig at bevare så intakt som muligt. Flot billede forresten! Lækkert ...

Kunne man ikke gå efter en løsning med 4 elementer i alt på 170 hver?

Eller en 5-løsning med 136 til hver?

Note: Rummet er 6.80 indvendigt og der er 169 cm fra venstre mur til radiatorens første rør.

/minutten

----------------> Tak for et godt forum!

Annonce
Hvad med en god gammeldags skydedør ? Den er nok lidt dyrere end en dobbelt dør eller en ny terassedør, men så får du et gigantisk vindue og du kan normalt ramme nogenlunde lige den størrelse du har brug for. Så kan du evt. lave vinduespartier i diemnsioner så de passer til skydedøren, dvs, tre vinduer af samme størrelse som døren... Det passer vist meget fint med 170 cm.

Undlader du skydedøren, ville jeg nu stadig væge en dobbeltdør og tre vinduer, igen pga. symmetrien, og det er rart at have et pænt lys indfald.

Omvendt, hvis du gerne vil benytte pladsen til noget, så er det rart at du ikke lige har det hele til at stå i vejen for døren.
Skydedør er en god idé. Jeg tror dog også at skydedøren er væsentlig dyrere - så skal resten af vinduerne også være i stålrammer for at det ser harmonisk ud. Jeg åbner også døren hele tiden (har hund). Der er en almindelig dør nemmere.

Men hvor meget betyder målene egentlig for prisen? På Bedst-Billigst vinduer og JNA vinduer køber du per centimer (indenfor givne tærskler).

Jeg regnede 4-løsningen ud til at koste 15.500 i materialer (8k for døren, 7k for 3 vinduer) hvidmalet inkl. moms, SuperEnergi m. alulister i bunden.  5-løsningen koster lige et par tusser mere.

/minutten

----------------> Tak for et godt forum!

Hej

MIn svoger havde et tilsvarende problem. Du skal være opmærksom på at vinduerne kan være konstrureret således, at de er med til at bære det ovenover.

De valgte at få en overligger ind, og at udskifte understykket under vinduerne med  murværk.

Vh Ole

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis