linolie-petrolium til tørt træ

Jeg har en 90 år gammel skærgårdskrydser som har stået på land i 2 år. Så træet er tørt og slår mindre revner hist her. Jeg har hørt at det er godt at smøre træet med en blanding af linolie og petrolium i forholdet 1:1,...er der eventuelt nogen der har gode/dårlige erfaringer med det?,...er der andre muligheder?,...vil fremtidig maling hæfte ordenligt på oliebehandlet træ?

Med venlig hilsen Martin
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad være! Når træet bliver fugtigt udvider det sig, derefter kan du gå i gang. Linolie og andre olieprodukter størkner og "låser" træet. Et godt sted at læse om vedligeholdelse og reparation af gamle træbåde er den svenske hjemmeside "träbåtsakuten"

Gert Nøjsen

Hej Martin
Jeg er glad for at høre om flere Skærgårdskryssere i Danmark. Jeg har nu haft min 22' i 5 år og jeg bruger de Svenske råd som jeg har fået gennem skærgårdskrysser forbundet i Stockholm. Det er en meget god ide at behandle med linolie. Du kan evt fortynne 50% med terpentin og ikke petrolium. Derudover er der ikke problemer med at male evt. Hempels "Farvolin" (kuttermaling)på fribordet, det holder meget fint, også oven på linolie. Denne metode er blevet anvendt gennem mange år og den virker. Jeg vil meget gerne høre mere om din fine velsejlende båd for den er værd at give et godt bevaringsarbejde.

------------------
Preben [email protected]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Preben (den 06-06-2001).]

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Preben (den 06-06-2001).]

Preben
Linolie fortyndes normalt med terpentin, og ikke med petroleum.

Grunden til at fortynde det er at det derved trænger længere ind i træet. En fordel hvis man har tilsat forskellige imprægneringsmidler.

Men terpentin er en ulemper hvis man ser på formålet med linoliebahandling. ren linolie vil udvide sig når det størkner. Fra 100% til måske 110%. Derved gør det træet vandtæt og vandskyende, men stadig åndende. Men er der terpentin i vil det fordampe og man er nede på 65% hvi det halve er terpentin. Og så er fidusen væk.
Desuden gør linolien træet mere slidstærkt
Bemærk at linolie ikke imprægnerer, men bare beskytter træet. Udendørs på land skal man derfor huske at imprægnere træet. Trætjære eller mere moderne ting kan bruges, men husk doseringen. Om det samme gælder når det er på havet ved jeg ikke helt.

mvh
Grøn Guide
Erik Breum Petersen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også