Behandling af granitbordplade

Vi har et havebord med sort poleret granitplade, den er blevet grålig og mat, hvad bruger man til at friske den op med? Hilsen Aksel
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først vil jeg påpege at jeg ikke har erfaring med udendørs granit, men jeg vil alligevel foreslå at du starter med at afvaske granitpladen grundigt med grundrens, brun sæbe eller et andet skrapt middel.

Når granitpladen er knastør, smører du paraffinolie på hele herligheden for at kalde den originale farve frem igen.
Hvis du har lidt klinkeolie stående, bruger du selvfølgelig det. Forskellen er ens - det er blot farven som har en anden lyd.

Herefter holder du granitpladen med vand og sæbespåner, (ganske tynd blanding!!) som har til formål at efterlade en tynd beskyttende hinde på granitpladen. Hvis granitpladen bliver for snavset, eller hvis sæbespånerne har efterladt sig fedrester, gentager du behandlingen med grundrens/brun sæbe og olie.

Hvis du ikke bor et udsat sted med tung trafik og nærliggende skorstene, bør den obligatoriske forårsrengøring være tilstrækkelig til at overfladebehandlingen kan holde sig i flere år.


Mvh. Christian

husk at det "skrappe middel" ikke må indeholde syre.

mvh jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis