MEst energivenlig..... af

Hej

Hvordan udfører i mest energivenligt flg. opgaver:

- Kogning af æg
- Kogning af pasta
- Vask af salat

Ift. æg og pasta; måske skulle man anvende el-kogekedel til at opvarme vande i 1. omgang?

Vask af salat bruger meget vand....



kh. hilsen Mr. GDS 0
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HE HE pas nu på at skoene ikke bliver for små
Den mest energi venlige måde at koge æg på, må være med en ægge koger. Her skal der ikke ret meget vand i og mængden af kw. forbrug er også begrænset.
Pasta skal koges i rigeligt vand, en gylden regel er 1 liter vand pr. 100 g. pasta. Det skal spilkoge hele tiden og nøjagtigt som der angives på pakningen, dernæst skal det lige så snart det har kogt tiden, omgående sænkes ned og op igen i iskoldt vand, ellers bliver den slatten og klistret i løbet af ingen tid.
Og ja salat kræver mindst en liter vand til skylning, der er jo ingen der siger at du behøver at skylle det under rindende vand.
Det hjælper ikke meget at varme vandet op i elkedel for derefter at hælde det over i en gryde, hvor det skal koge videre. Du vil stadig skulle anvende den samme mængde energi til at opvarme gryden uanset om der er vand i den eller ej.
Fordelen ved at anvende elkedlen kommer hvis du ikke har behov for at fortsætte opvarmningen efter du har nået kogepunktet idet selve elkedlen ikke forbruger nær det samme i opvarmningsprocessen som en gryde.

Så m.h.t. æggene burde du koge dem i elkedlen (hvis ikke du har en æggekoger). Hvis du isolerer kedlen lidt vil du formodentlig sagtens kunne koge æg ved at lægge dem i det kolde vand og varme op sammen med vandet og derefter lade æggene koge færdig på eftervarmen når kedlen afbryder.

I forhold til pasta giver den med elkedlen derfor ikke mening, da der netop er behov for at gryden skal holdes i kog efterfølgende. Men til gengæld kan du sagens finde opskrifter på kogning af pasta, hvor den laves som ris, altså sådan at der stort set ikke er vand tilbage når de er færdige. Så i stedet for 1 l vand pr 100 g tør pasta, som beskrevet herover, så anvendes der kun 7½ dl vand til 250 g pasta.
Sikke med sjove ideer...
Ved æg skal der bare en cm. vand i gryden. Når de koger slukker du bare og lader æggene blive stående på kogepladen i ca. 12 min. alt efter æggets størrelse.


Sniffer  
Jeg syntes dog at det er at gå over stregen, altså med så små besparelser det her drejer sig om, også taget i betragtning af mange små, bliver til en stor
jeg er nu også lidt på håndværkerens hold her. Selvfølgelig kan man godt have nogle vaner hvor man sparer hvor der spares kan på energien, men jeg mener nu også at det her er i småtingsafdelingen. Hvis jeg skulle gå og tænke på hvor jeg kunne spare lignende mængder energi i min dagligdag, så ville man da blive helt rundtosset. Hvor energivenligt er dit komfur feks, elkedlen man påtænker at koge æggene i, er de a-mærket, skal jeg lade være med at stryge mine skjorter pga energiforbruget...

Men anyway, så koger vand hurtigst under låg,- dvs at der spares mest energi. Jeg mener dog at man anbefaler at koge æg uden låg, vist nok fordi der er risiko for at de revner.
Hvis du ikke skal have æggene varme, men bare kogte til pålæg, så kan du jo koge dem sammen med pastaen :)
Hvis jeg feks skal have blomkål, så gør jeg ofte det at jeg snitter et dybt kryds i bunden af stilken og stiller det oven i gryden med kartofler. Frosne grøntsager hælder jeg bare kartoffelvandet over. Så er de varme og stadig lidt sprøde.

mvh jan
det har stået i ess blad ved at forkoge vandet i en el keddel kan du spare omkring 300 kr om året i el.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Skrevet af mrGDS0 den 19-03-2009 10:35
Hånd - Ved du hvad miljø og klima er:-)

skal der låg på gryden?
Næh Er det ikke noget med en by i Rusland
Men miljø må være noget med at der ved lov skulle indføres at ingen bil må kører over 5 km. uden at den er fyldt op. Prøv at se en almindelig dag på motorvejen 95 % af personbilerne er der kun føren i. Og alt transporteres med dieseldrevne lastbiler, hvilken forurening.
Jeg kan også huske da de i sin tid indførte restriktioner mod den bundsmørelse lystbådene bruger, medens man glemte at hvergang der sejlede en supertanker fra Lindø ud af Dansk farvand, forudrenede den lige så meget som den samlede danske lystbåds flåde gjorde på et helt år..
Jeg kunne sikkert komme med mange andre oplysninger om miljøsvinene. Men hvad hjælper det, det er den lille M/K der må stå for skud hvergang. Så derfor syntes jeg at vi også skal passe på at vorer sko ikke bliver for små !!

Takker du dit syn champ:-) interessant vinkling.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Skrevet af Håndværkeren den 23-03-2009 18:57
.... man glemte at hvergang der sejlede en supertanker fra Lindø ud af Dansk farvand, forudrenede den lige så meget som den samlede danske lystbåds flåde gjorde på et helt år..


Ja i dagen nyheder er skibstrafikken jo også udråbt til miljøgris numero uno.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/03/24/065401.htm?rss=true
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis