Blød eller hård bundmaling

Skal snart til at male/smørre bunden.. Nu er spørgsmålet - hvordan finder jeg ud af hvilken slags bundmaling der sidder på ? Har hørt at jeg ikke må smørre hard bundmaling på en blød men gerne omvendt ??

Spørger måske meget men spørger fordi jeg ikke véd

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Milady.

Man kan aldrig spørge for meget, som du skriver andet steds skal vi lære hele livet. Nu er det meget svært at beskrive og idet hele taget råde dig til hvilken bundmaling du skal bruge. Men så vidt jeg husker, bruger man hård bundmaling på både med høj fart igennem vandet. Og det kan man jo ikke ligefrem sige at en "Blysvinger" har.

Det nemmeste for dig vil nok være at spørge den tidligere ejer hvad han/hun smurte bunden med.

Iøvrigt er her lige et lille hint: alt over vandlinien maler og larkere du. Under vandlinien, smører du

Der findes 3 typer
Polerende
Blød
Hård
+ specialproducter til drev skruer etc.

Jeg ved ikke hvad der er bedst eller hvilke producter der er bedst.

Jeg har en 29 fods sejlbåd der har fået nedenstående behandling og efter to år i vandet kunne jeg blot spule den med en vandslange - der var i alt 8 ruger på skrueaksel ellers intet.
Jeg sejler familiesejlads og set ikke så tit jeg gerne vil, men sikkert som de fleste sejlere.
Dit valg afhænger jo af dit sejlbehov, men udfra din website ligne MiLady lidt Flying Leth

Jeg har lagt en hård bundmaling først og derefter en polerende bundmaling.

Fordelen ved en polerende er at du ikke behøver at slibe hvert år, men blot kan vaske /højtrykspule inden ny påføres.

Den hårde bundmaling er i en anden farve end den polerende - jeg kan så hvert år se hvor den er slidt mest og give disse steder 2 gange. Desuden vil den hårde beskytte sidst på sæsonen hvis den polerende er slidt af.

Hvis du bruger en blød bundmaling skal du fjerne alle rester hvert år og en hård er beregnet få høj hastighed/kapsejladsbåde.

Jeg har brugt Hempels producter og kan anbefale du henter den lille søstærke hos din udstyrsbutik meget lærerig bog uanset du vælger Hempel.

Som sidebemærkning har jeg med meget fint resultat brugt International over vandlinje - de har en meget fin cd du også kan få i udstyrsbutikken.

Malingsleverandører mener overordnet at de fleste bundmalinger kan overmales altså blød på blød, polerende på polerende, hård på hård ved mærke skiftf - så håndværkeren har ret - spørg den tidligere ejer hvad han har brugt, det kan spare penge.

Der findes også andre - Aldi har nu tilbud på bundmaling til 1/3 af fx. hempel - om det dur' ved jeg ikke.
Jeg ofre den tudse det koster mig hvert andet år, da jeg kan se det virker og afspuling går som en drøm.

Nå det var en lang smører - men - håndværker det meste under vandlinjen

Håndværker> Smører gerne - så går det lettest     Kan desværre ikke spørge forrige ejer så bliver nødt til at fortage et mere eller mindre kvalificeret gæt.
Høj fart er jo relativt men véd da at vi ikke har en planende båd  - men tak for input.

Flying Leth>Gode solide råd som jeg vil udnytte - også de infomationer som åbenbart kan fås i diverse udstyrsbutiker. Synes det er lidt af en jungle at finde rundt i men du gav da nogle informationer angående de forskellige typer bundsmørelse og iøvrigt er personlige erfaringer jo altid gode...
Vi sejler ikke decideret kapsejlads - mere hyggesejlads men vil jo gerne have så megen fart gennem vandet som nu muligt uden jeg skal imiterer en kanin - springende rundt, hive i alle fald og trimme skøder i en uendelighed

En sejler nede på bådpladsen var mere eller mindre sikker på - det var hard bundsmørelse der sidder på - så må kigge lidt efter hard hos eksempelvis Hempel - måske efter at have studeret deres lille folder om emnet..

Takker for input - altid rart at få hjælp...

Mvh

Og hermed lukkes denne tråd - tak for alle indlæg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også