Sneglesikkert højbed

Hej

Er der nogen der har gode ideer til et sneglesikkert højbed?

Vi er ved at blive rendt over ende af snegle hjemme hos os (ikke lige nu her i vinterkulden naturligvis), så jeg overvejer at omlægge noget af urtehaven til højbede.

Jeg regner med at kasserne skal være ca. 20-25 cm høje, og overvejer at få den lokale smed til at svejse dem sammen af noget pladejern hvis det kan gøres til en fornuftig pris. Spørgsmålet er hvordan kasserne gøres sneglesikre?

Kunne man f.eks lave kasserne af et bukket profil som vist på skitse? Optager grønsagerne zink hvis man varmforzinker jernet? Er der nogen der har erfaringer med holdbarhed at varmforzinket jern i jord kontra ubeskyttet jern

Venlig hilsen

Jens

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Æblebjerg.

Jern har ikke noget at gøre i en have, jeg vil anbefale dig at bygge dine højbede af trykimpregneret træ, og så fore dem med vindpap eller en dug af fiber måtte (jeg kan ikke lige huske hvad den hedder)

Så kan du øverst montere nogle profiler af zink eller aluminium, de skal ligne et V der er vendt på hovedet, og være mindst 8 cm brede på ydersiden. Den viste model du så fint har tegnet, duer ikke der vil sneglene bare kravle rundt.
Jeg experimentere selv med nogle snegle værn, og kommer det til at virke vil jeg til sommer lave nogle tegninger og lægge dem ind her på LDS.

V.h.  Håndværkeren

Tak for svarne.

Håndv. har du ingen bekymringer angående trykket træ i urtebedet? Det lyder umiddelbart ikke særlig tiltalende, men det er da muligt, at det ikke er så giftigt som det har været.

Venlig hilsen

Jens

jeg har hørt at sneglene ikke kan lide at kravle på æggeskaller. Jeg arbejder et sted hvor vi laver pasteuriserede æg, og vi har derfor temmelig mange æggeskaller.... fra 1 mio æg om dagen. Vi efterbehandler skallerne på lidt forskellig måde, men bla så tørrer vi dem. Nu har jeg ikke snegle i min have så har ikke kunnet teste det :)
Men jeg har da tænkt på at det kunne være interessant at prøve.

Jeg ska lnok sige hvis vi får det testet og om det virker

mvh jan
Skrevet af Æblebjerg den 18-03-2009 11:27
Tak for svarne.

Håndv. har du ingen bekymringer angående trykket træ i urtebedet? Det lyder umiddelbart ikke særlig tiltalende, men det er da muligt, at det ikke er så giftigt som det har været.
Det skulle ikke være så giftigt mere, er jeg blevet belært om her på LDS. Jeg har dog selv haft højbede i trykimpregneret træ, jeg havde dog vindpap imellem træet og jorden.

Annonce
Da dræbersnegle overvintre ca 5-7 meter under jordoverfladen. skal du også have lavet en bund for at sneglene ikke skal komme denne vej i i bedet.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Har godt nok aldrig hørt om at de kan grave sig så langt ned.
De overvintre under blade, flis, og måske lidt nede i jorden, hvis de kan finde en musegang.


Green

5-7 meter!!!! Det lyder da helt vildt. Hvor har du det fra?

Venlig hilsen

Jens

mon ikke det er centimeter...
At sneglesikre et højbed er en besværlig opgave, da det skal se pænt ud og holde i flere år. Jeg har fremstillet og haft metal højbede i haven i 7 år, og i året 2007 havde vi mange dræbersnegle. Vi løste problemet ved at drysse Fermanol rund om højbedets kant og det hjalp.

Jeg har lavet en 55 grader sneglestop til at hæfte på mine højbede, men det vil blive for dyrt, og derfor meget svært at sælge, tror jeg.

Planterne optager ikke zink eller bly fra galvaniseringen, især ikke hvis det er fremstillet i Europa, hvor man ikke tilsætte bly. Det kan ses ved, at der er næsten ingen "blomster" struktur i zinken. Galvaniseret jern holder længere end ubeskyttet jern.

Thule Jessen
www.landhojbede.dk

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis