ikke godkendt badeværelse

Hej

Jeg har nedgang til min kælder fra min stuelejlighed. Jeg har efterhånden fået lavet det meste i beboelig standard (ikke godkendt og kan ikke godkendes), men det er blevet nogle rigtig gode ekstra kvadratmeter.

Turen er nu kommet til det der var den tidligere ejers lille værksted. Da jeg fik det rydddet viste det sig at der var afløb til både toilet, håndvask og i gulvet og det virker. Det har i tidernes morgen været et toilet/badeværelse. Der løber diverse varme og brugsvandsrør under loftet som bare er et pudset loft. Væggene er rå. Der er strøm, men det skal der kigges på da det ikke er lavet efter foreskrifterne.

Jeg vil gerne have lavet et brugbart badeværelse/bryggers. Evt med mulighed for senere opsætning af brusekabine.

Hvordan ville i gribe det an? Det kan jo aldrig blive godkendt,- ville i så lave det efter alle kunstens regler. Eller "nøjes" med at få lavet strøm af en autoriseret, lagt rør ind i væggen og så vådrumssikre,- og derudover lave det nemmest/billigst?

mvh jan
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lignende overvejelser.

Der skal vel også være 2,3 meter til loftet i et badeværelse?
Tja, der er jo ikke tale om beboelse, så "godkendt" er vel principelt set ikke nødvendigt for et badeværelse ?!? Nu har jeg ikke lige nærlæst BR08 omkring ændringer på lige dette område, men tidligere har det da været meget normalt at man lavede nye badeværelser i kældrene på de gamle huse fra før 70'erne da kælder var populært.

Så jeg ville nu nok vælge at lave rummet efter alle kunstens regler. Det er ikke så meget dyrere at lave det rigtigt NU som det vil være hvis du senere skal lave det om.
der bliver ikke 230 i højden,- 210 måske. Kan ikke helt huske hvor højt der er. Bygningen er fra 1936, og kælderen blev i tiderens morgen brugt til pulterum, vaskekælder, og ja så var der åbenbart også et toilet/badeværelse.
Nu stod der ikke noget i tilstandsrapporten om at der var afløb under det intermistiske gulv som en af de tidligere ejere havde lagt. Men det er vel ikke muligt at hente noget på den konto. Afløbene virker jo. Det er vel kun hvis jeg skulle have dem blændet af korrekt at ejerskifteforsikringen ville komme i spil?

Mit spørgsmål er stadig,- der kan være nogle ting, feks højden i rummet som pga af de fysiske rammer, ikke kan blive efter foreskrifterne. Og da rummet ikke kan godkendes under alle omstændigheder, vil det så ikke være lige meget at gulvet feks ikke graves op for at øge højden?

Jeg har forestillet mig følgende:
Få trukket strøm til udtag i væg over bord, og udtag i loft
Få lagt de eksisterende varmerør og brugsvandrør over til/i bagvæggen, med udtag til toilet, håndvask og forbeedt til brusekabine
Pudsevæggene op
Evt sætte vådrumsgips direke på det pudsede loft. Der er brædder inde under pudset.
Vådrumssikre hele molevitten
Fliser på gulv. Muligvis på væggene også, men vil egentlig helst have et rustikt look som i resten af kælderen. så den tænkes der over endnu.
Male
ind med skabe osv og væghængt toilet, som der laves en kasse til. Der har ganske givet stået et hjørnetoilet i sin tid, for kloakken er næsten helt inde i hjørnet.

mvh jan
Hvis afløbet ikke findes noteret på boligplanen, og er lavet efter 1936 (hvad man må formode, da det trods alt var de færreste boliger der fik to afløb lagt ind dengang), så er det ikke utænkeligt at den er ulovligt opført, og så vil din ejerskifte dække evt. udskiftning/lovliggørelse. Er afløbet derimod lovligt opført, så er der ikke noget at hente. Når det så er sagt, så hvis der virkeligt ER tale om en 70 år gammel kloak, så er det ikke utænkeligt at den er udskiftningsmoden. Min skiftede jeg for to år siden da den nåede den nette alder af ca 60 år.

At grave op for at øge højden vil så også lette evt. udskiftningsarbejde ifbm. afløbet hvis det er udskiftningsmodent, og hvis det er ulovligt, så skal der alligevel graves op, og så kan du ligesågodt også isolere og evt. grave lidt ud når nu du ER igang alligevel.

Herudover, så pas på med at lave EL udtag i loft i små badeværelser. Det er måske nok praktisk i forhold til plads, men damp samler sig ofte i/ved loftet. Det er naturligvis muligt, men husk en god "vandtæt" lampe også.

Graver du op, kan du evt. få lagt dine rør i betonen. koldt vand har det også bedst med at blive adskilt fra det varme med lidt isolering. Ellers får du altid lunkent vad at børste tænder i. Ikke så fedt i længden.

Herudover er der ikke noget i vejen for at bruge væv i vådrum, bare du bruger klæber og maling beregnet til formålet.

Og hvis du alliegevel skal have udskiftet afløbet, så kan du jo også lige få lavet gulvafløb, afløb til håndvask og flyttet afløb til toilet så det står hensigtsmæssigt.

En god kloakman vil have 8-15K for at udskifte disse ting og installere nye afløb, og hvis du er heldig graver han ud for den pris også, så skal du bare selv isolere og lægge beton (evt. grave dybere hvis nødvendigt).

Det lyder da som et ganske fint projekt.
Annonce
Uanset om du vil lovliggøre dit badeværelse eller ej, synes jeg du skal lave det efter forskrifterne af hensyn til dig selv og dit hus. Det vil jo være ærgerligt at ofre en hel del penge under alle omstændigheder og så virker det ikke efter hensigten, eller medfører fugtskader på huset.
Og hvis du så laver det lovligt, hvorfor så ikke få det godkendt. Det vil uanset alt, forhøje værdien på dit hus og gøre det mere letsælgelig, den dag du måtte ønske at skifte hus.
Der er rigtig mange, der står i din situation som alle ville give en merpris for et hus, hvor arbejdet er udført.
Jeg renoverede mit hus uden tilladelser, men en skønne dag blev jeg taget i nakken og fik besked på at få det hele anmeldt. Da var jeg glad for at kunne vise, at alt var lavet lovligt, og fik det hele godkendt.
Helt særligt, vil jeg råde dig til at få lagt kloaken om, så du ikke bagefter står med knækkede, gamle betonrør med rotter og andet godt. Det med kloak er jo primært et surt stykke arbejde. Materialerne er ikke så vanvittige dyre, specielt ikke hvis du køber den ved et E-firma. Søg på billig vvs. Så mangler du bare en off. VVSer til at anmelde det.

Med venlig hilsen
ktm

 

hmmm det hele lyder jo rigtigt det i skriver, men lyder lidt hårdt for min pengepung og i forhold til det arbejde jeg orker at lægge i det. MEN:

Vandrørene løber pt oppe ved loftet (vi er jo i kælderen) hvor de så fortsætter op i huset. Så lægge dem i gulvet vil kræve en del vvs arbejde.

Jeg skal ikke kunne sige om kloakken er lovlig. Den er formodentlig koblet på kloakken fra faldstammen fra husets andre toiletter, da den ender lige på den anden side af væggen, og løber under gulvet i "badeværelset". Må få undersøgt det nærmere.
Der er afløb i gulvet nu, både til toilet og en rist.

jeg vil selvfølgelig lave det så der ikke sker skader på huset. Også selv om det ikke er efter reglerne...

Det kan vel ikke godkendes uanset hvad. Det ligger i kælderen, og det er ikke godkendt til beboelse, og kan ikke blive det.


Men jeg vil da lige samle tankerne om jeres gode råd og prøve at indstille mig på at gulvet muligvis skal op osv osv osv ;)

mvh jan
Badeværelse er vel ikke beboelse?

Med venlig hilsen
ktm

 

nej ok det har du vel så vidt ret i. Men jeg kan jo ikke lave et badeværelse i garagen og få det godkendt. Badeværelset i stueetagen tæller med i de samlede godkendte kvadratmeter. Det kan det i kælderen aldrig komme til.
Det forstår jeg ikke rigtigt, idet jeg kender flere eksempler på folk, der har badeværelse i en i øvrigt ikke til beboelse godkendt kælder. Oven i købet en, der lige har fået ejerskifteforsikringen til at æde nogle fejl i et sådant badeværelse.
Inden du opgiver, synes jeg du skal forhøre dig på kommunen, men vær klar med en god forklaring på, hvorfor du vil have badeværelse i kælderen, f.eks. at du har en hobby du dyrker i kælderen og som du bliver griset til af. Man har da også vaskerum, tørrerum osv. i kældre.
Der hvor jeg kan få øje på en seriøst problem, er hvis kloaken ude i vejen ligger for højt ift. din påtænkte konstruktion, men det kan så klares via en pumpe, som jeg f.eks. har til alt mit kloakvand.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også