Baylinere - føj!!

Jeg er pisse træt af motorbåde og deres ejere.
Nu skal jeg først komme med mine fordomme mod Baylinere:

Baylinere er en amerikansk lavpris båd, som regel med benzinmotor(er).
Hvis du tager en 26 fods Bayliner og vejer den, så vejer den næsten 50% mindre end en tilsvarende 26 fods speedbåd...det fortæller mig at det er noget tyndt lort den er lavet af.
Alle og jeg mener ALLE beslag på en Bayliner ruster, og så er der der "gulvtæppe" der er sat op i "ruffet", det mugner. For ikke at tale om de der trykknaps fiduser der sidder på kalenchen...
Gelcoaten er en tynd gang hattelak, der hurtigt bliver grim, og ikke kan tåle stød.
Glasfiberen er ikke lagt ordentligt op, og ALT er underdimensioneret.

Importøren Svend Engstrøm, sælger sine både uden udbetaling - over 20 år. Og det betyder at enhver kan gå ind og købe en båd - som regel dem der ALDRIG har sejlet før. Efter min mening plat og humbug. En der aldrig har sejlet før bliver lidt imponeret over at den har tonet ruder ik'?

Det er jo ikke for sjovt at Baylinere bliver kaldt Bælinere vel??

Tja, så er der dem som sejler rundt i en Bayliner og andre motorbåde for den sags skyld)...de sejler ALT for tæt og for hurtigt forbi os sejlbådsejere, som sidder og nyder vores frokost i en hyggeligt bugt...eller skal jeg sige SAD og nød vores frokost i en hyggelig bugt.

Generelt er det er problem med de dersens motorbåde, der er MANGE der ikke aner hvilken hækbølge de laver, eller også er de pisse ligeglade...

Ved en havne anduvning for sejl, kom en temmelig hurtiggående Bayliner ca. 10-15 knob, og overhalede os i havnehullet..storsejlet stod helt i bagbords side, vinde var agten for tværs. Baylinerens hækbølger var så høje, at bommen røg over i styrbords side, med TEMMELIG HØJ FART..det resulterede i af jeg ikke kunne styre båden, og vi røg ind på stenene.

Jeg er ved at opfinde et system, hvormed, man kan kaste en line ud foran de der hurtiggående motorbåde...linen sætter sig i skruen og bliver varm, hvormed den smelter sig sammen til en hård klump...så skulle motoren gerne stoppe.

Nå men det var lige et surt opstød.

Med venlig hilsen og god vind
ThomasB
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej thomas.

Hvis dette indlæg kun var "surt", tør jeg slet ikke tænke på et indlæg, hvor du er vred smile

Nu er det vel ikke rimeligt, at give Bayliner eller Sv.Aa. Engstrøm skyld for en umoden person! - altså ikke båd -der sejler for hurtigt forbi en hvilken som helst anden båd.

Det må være kaptajnens ansvar, og ikke den stakkels amerikanske båds.

PS. Jeg kører amerikanerbil - men det svarer slet ikke til beskrivelsen af Baylineren, for bilen vejer over 1½ ton!

Mvh. Jørgen

Kun en tåbe - frygter ikke hurtige amerikaner.... biler/både

Med venlig hilsen

Jørgen
Som en af dem der sejler sejlbåd - og helt uden motor - må jeg give jer ret i, at mange motorbådsejere ved for lidt om, hvad de har gang i. For det må da være uvidenhed, der får mange af dem til at opføre sig ganske hensynsløst, ikke..?
Jeg går ind for, at duelighedsprøven bliver et krav for alle, der vil være skipper på en båd, og så bør den udbygges en hel del især med praktisk sejlads. Til min duelighedsprøve (i sejlbåd) lavede vi også mand-over-bord øvelse, men for motor! Den kan enhver jo finde ud af, men hvad når det blæser 15 m/s og motoren ikke virker? Nå, motorbådejerne kunne måske starte med at lære de mest brugte vigeregler og få et kursus i, hvordan en sejlbåd manøvrerer. Det ville hjælpe skipperen på motorbåden til at kunne forudse situationer.
Om dem med Baylinere så er værst er svært at sige. Mine værste oplevelser har jeg har med fiskekuttere, og de lignede sgu' ikke ligefrem Baylinere...
God sommer og bedre samarbejde på vandet!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er godt nok nogle store ord i kan bruge om motorbåds sejlere. husk i kan ikke skære alle over en kam.jeg vil lige gøre jer sejlbåds sejlere opmærksom på at i har samme vige regler som motorbåde, hvis i har motoren startet samtidig med at sejlet er sat, det glemmer mange faktisk
Selvom jeg selv har sejlet lidt for sejl, må jeg da også indrømme, at det er slemt at se en klovn for fulde sejl (med slukket motor), der skal bevise, at han med fare for andre kan SEJLE ind i havnen til sin plads, incl. et kryds midt i havnebassinet.

Der må være noget macho i det - det virker i hvertfald åndsvagt på os andre, når man nu har en motor, som stille og roligt kan bringe en på plads.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej.

Der er nogle ting i det at sejl ind for sejl:

1. Der er nogle der ingen motor har, især kapsejlads både.
2. Ældre generationer har aldrig været gjort andet.
3. Det er godt at kunne sejle for sejl ind, sejlbåde der har påhængsmotorer ved at de ikke trækker særligt meget i frisk vind.
4. Man skal holde det at sejle ind for sejl ved lige..for man kunne komme i en situation hvor motoren ikke vil.
5. Og så er det altså lidt mere besværligt at skulle tage alle sejl ned uden for havnen (hvor der som regel er søgang), starte motoren og sejl ind. I stedet for at sejle ind for sejl og tage sejlene ned uden for ens egen plads.

Mvh
ThomasB
At kalde hinanden for klovne er vel ikke vejen frem. Der er intet usikkert i at gå ind i en havn for sejl, hvis man ellers er en god skipper. Det samme gælder for dem, der hellere vil bruge jernmotoren.
Der er klovne under sejl og der er klovne bag motor. Og de er til lige stor fare for vores sikkerhed.
Hvis vi alle respekterer søvejsreglerne og reglerne om godt sømandskab, så kan vi godt droppe alt det bavl om klovne og baylinere. Så er der nemlig plads til os alle, og der er ikke skyggen af tvivl om, hvem der skal give plads, hvem der skal vige, og hvem der skal vise hensyn i en given situation. Så se at komme på sejlerkursus, hvis det kniber med kendskabet til de grundlæggende spilleregler til søs - for sejl eller motor!
Selv hører jeg til dem, der hellere bruger sejl end motor. Og jeg har aldrig lavet en skade, når jeg gik ud og ind for sejl.
Hej...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hør nu lige engang !!!!!!!!!! Og hold jer så til emnet!!! Endelig er der kommet en god side på nettet, hvor man kan være hinanden behjælpelig, på mange områder......

Denne gruppe hedder " LAV BÅD " Vågn op !!!

Der er sikkert andre steder, hvor man kan sejle hinanden isænk ...

Fra motorbåds-entusiasten...
Se : www.joerlund.subnet.dk

------------------
Mvh. Lasse T. Jørgensen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af joerlund (den 11-05-2001).]

Mvh. Lasse T. Jørgensen
Du må da ha' haft en dårlig dag. Men det er da rigtigt at der er nogen som ikke tænker på meget andet en dem selv.

Dig skal jeg forsøge at undgå på vandet når jeg kommer i min Mastercraft.

God sommer på vandet
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis