Beskæring af buske

Jeg er ny have ejer og står nu med det problem, at jeg har et par buske som jeg gerne vil beskære kraftig. Men da jeg ikke ved hvad det er for en type busk, kan jeg heller ikke inde ud af hvor meget jeg må beskærer den før den går ud.

Jeg har ved hæftet et par billeder af en af buskene, håber der er en der kan hjælpe.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er tale om en Cotoneaster (ofte fejlagtigt kaldt kortenastra og lign. af den skuffe).

Jeg ville starte med at tage en god del af grenene med ørnenæb nede ved grunden, så du kan se, hvad du har med at gøre.

Herefter tager du halvdelen af de største grene (deler dem på midten). Du skærer de største sidegrene af ved hovedgrenen og korter hovedgrenen ned til det halve. det er vigtigt at du skærer umiddelbart over et sidegrenpar så du ikke har "hatteknager" ( grenstumper, der ikke har sidegrene).

Ideen er, at du skal ende med en busk, der er tyndet godt ud og kortet ned til det halve.
Busken vil forhåbentlig starte på at skyde fra grunden og derved forynge sig selv, så du næste år kan skære de gamle grene yderligere tilbage.

Undgå en egentlig "viceværtsstudsning", nej det er ikke en klipning af viceværten; men at gartnerudtryk for gement fusk (faconklipning med hæksaks).
Håber, du kan bruge disse tips.
Baadsen/Aktiv havepleje.
mange tak for hjælpen, jeg går i krig i weekenden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis