Træ til drivhus

Hejsa

Er netop begyndt på udgravning til fundament til mit nye drivhus. Et stort et på 18m2, jeg bygger en mur op i fundablokke i ca. 60 cm højde og derpå skal træ skelettet stå. Spørgsmålet er så hvilken type træ? Jeg agter at give træet noget grunder, også male det hvidt, men hvilket type træ?
Jeg overvejer douglasgran eller akacie(robinie) Har gode erfaringer med akacie træ, super holdbart i det danske vejr - vil helst ikke bruge tryk imprægneret træ.
Nogle gode forslag?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du skal have noget træ det kan holde i mange år skal du have eg :-D men du kan godt bruge andre typer og så bade dem i lind olie i et par dage ( så kan de holde min 20 år ) har selv gjort det ved noget træ og det er 10 år nu og har kun fået maling 2 gange siden :-D

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

http://www.espersen-glasius.dk

I "gamle dage" lavde man drivhuse af bl. a. fyrretræ, så måtte de holde så længe, de kunne. De blev behandlet med oliemaling.

I dag lægger man alluminiumskapsler på spærene af de gamle træhuse til beskyttelse. Kapslerne bliver tætnet med silicone.

Nederst (ved tagskægget) lægges et stykke zink eller alluminium til at aflede vandet fra glassene, idet is om vinteren vil have en tendens til at knække det nederste glas, der af samme årsg kun er halvt så høje som standardglassene.

Til drivhuse anvendes ikke alm. glasstifter men varmgalvaniserede dykkere. Glassene lægges i kit og kittes som almindelige ruder.

Den nederste kant støtter på vandrette stifter i siden af glasfalsen både på de nederste halve glas og for hvert glas højere oppe.

Når du alligevel er i gang med Legoklodserne, ville jeg lave det øverste skifte af Lecablokke med murpap på toppen, så du er garderet mod vand fra undergrunden. Leca er kapillærbrydende.

Der findes udmærkede bøger om emnet. Du kan med fordel gå i gang med den lidt ældre litteratur, da træhuse er ret sjældne i dag. Jeg ville overveje at anskaffe mig et alluhus, det vil formodentlig ikke være dyrere end et træhus.
Held og lykke, Baadsen/aktiv Havepleje.
Hvis du vil lave det i de dyre træsorter er det jo synd og male det over, det er ligesom og sætte mahognivinduer i et hus og så male dem hvide.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg ville prøve det lokale savværk,og spørge om de ikke kunne save et par stammer eg op.
Det behøver ikke være så dyrt.
Se evt. Bonderøven på DR2 lørdag og søndag ,han er ved et fint drivhus i eg.
/Uffe

<br />
En tidligere genbo havde lavet et fint drivhus af mahogni. Rasende dyrt kunne man tro, men nej. Han havde ganske enkelt klunset det hele fra en institution, der skulle have skiftet de gamle koblede vinduer fra 50'erne ud med termo og plast. Det er vel unødvendigt at tilføje at mahognitræet var som nyt stadigvæk hvis man skar lidt af enderne og sleb overfladen.
Annonce
Jeg har netop talt med et lokalt savværk, og han ville gerne levere ege træ, og prisen syntes rimelig. Jeg vil helt sikkert overveje leca blokkene, havde ikke tænkt på at de ikke trækker fugten op!
Jeg forstår ikke helt det du skrive "baadsen" om zink eller aluminium ved det nederste glas? Har jeg forstået det rigtigt når du skriver, at det glas man sætter i til sidst, kun skal være halvt så stor som de andre, da de ofte går i stykker?
Ellers tak for tipsene!
Den med de halve glas i bunden er kun for at spare på glasset ved udskiftning.
Den anden pind: pladen ved det nederste glas:
Spærene har kitfals på begge sider. De flugter med overfladen på en "fodrem", der oftest har et tværsnit som et skævt hus (jeg har ikke et tegneprogram, så du må nøjes med tekst).
Metalpladen stopper et par cm over "tagryggen", så glasset ikke kommer i kontakt med fodremmen. Pladen kan give sig når træværket bliver vådt eller er dækket af is. da den kun dækker træværket, betyder dette ikke noget for lysindfaldet. Is og træværkets bevægelser ville ellers knække mange af glassene.
Jeg vil prøve at finde lidt litteratur til supplemend til denne tekst og vender tilbage, når jeg har noget nyt.
Baadsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også