Hifi i bilen..

Hej Alle. Jeg har lige været ude i T.Hansen, og har købt en basboks med en forstærker på. Jeg har ikke meget forstand på, at sætte sådan noget til. Og fik desværre ingen guide med til det. Jeg har også købt et monteringsæt. Er der nogen der kan "strikke" en guide sammen til mig? Mvh Ralle5390

 PEUGOET 405 1.9 GTX

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monterings Sættet indeholder:

5M Phonokabler med guldbelagte stik
5m Højttaler kabel 16GA
6m Strømkabel 8GA
1m Stelkabel 8GA
Sikringholder med 40A sikring
Diverse kabelsko

 PEUGOET 405 1.9 GTX

hej

lige for og spørge pænt, har du slet ingen ide om hvordan? for hvis ikke så tror jeg du skal finde en der kan hjælpe dig.

hvis det er til støtte så er det i orden (-:

du starter med og trække det 6 meter lange strømkabel fra plus på forstærkeren i bagagerumet hvor den basboks/forstærker sikkert skal stå og så hele vejen ud til batteriet, og ca 20cm før batteriet placere du den store sikringsboks med tilhørende sikring. og så venter du med og montere kablet til plus polen.

stelkablet på en meter montrer du et sted med godt stel, det kan være ved og finde et sted hvor der sidder en stor bolt, og så fjerne malingen og skrue bolten i igen med stelkablet imellem, det kan evt være der hvor selerne er skruet i. og så skal kablet monteres i forstærkeren til minus terminalen

dit 5 meter phonokabel kørers i modsatte side af dit plusstrømkabel på bilen og frem til radioen, hvor phonokablet monteres korekt bag i radioen, på phonokablet er der et lille tyndt kabel, det monteres til den blåledning der kommer ud af de fleste autoradioer.

phonokablet monteres i forstærkeren, og det tyndekabel monteres mellem plus og minus (der er 3 terminaler på forstærkeren plus, tænd, og minus) og det er så i den jeg kalder tænd den monteres.

når du så har tjekket at alt sidder som det skal så kan du montere pluskablet til batteriet, og så skaulle det gerne virke når din radio er tændt.

alle kabelskoene giver lidt sig selv, og husk og klem dem rigtig godt på så kablerne ikke ryger ud.

go fornøjelse

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

glemte lige til dem der tænker der er glemt noget, højtalerne er sluttet til forstærkeren i det sæt du har der fra thansen, så dine højtalerkabler skal du ikke bruge i det her tilfælde.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Hej ckdk88

Har haft lidt idéer til hvordan, men har ikke mod på at gå i gang med det, før jeg havde fået det helt klarlagt. Din Guide er lige til at gå til, og jeg takker rigtig mange gange for hjælpen.


Mvh. Ralle5390

 PEUGOET 405 1.9 GTX

Så er det hele blevet installeret, men har desværre en pivelyd, der kommer fra subben når bilen for omdrejninger. Aner ikke lige hvad det kan være ):

 PEUGOET 405 1.9 GTX

Det du kan høre er nok generatorstøj. Jeg havde selv samme problem på et tidspunkt, men jeg kan ikke huske hvad jeg gjorde for at løse det...
Har du lagt dit signalkabel i modsatte side af det strømførende kabel, som ckdk88 skriver? det kan hvertfald give omtalte støj, hvis de ligger sammen. Eller måske en dårlig stelforbindelse på generatoren, radioen eller subben?

hej

Som martinm24 skriver så kan dårlige stelforbindelser give generator støj. Hvis du ike kan fjerne det ved og tjekke stelforbindelserne og lave dem gode (masser af rene kontaktflader) så kan man købe et støjfilter som kan fjerne eller reducere støjen så det ikke kan høres.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Pivelyd fra i en subwoofer, hmmmm.

Aendrer tonen frekvens med motoromdrejninger? Hvis ja er det med stor sandsynlighed din generator der stoejer.

Jeg ville proeve saette et filter i stroemforsyningen (lige ved forstaerkeren) Da stoejen temmelig sikkert kommer fra stroemforsyningen.

Grunden til at jeg foreslaar dette er at stoejen naesten kun kan komme fra forstaerkeren (skulle have vaeret filtreret fra i delefilteret hvis det kom andetsteds fra).

/Hideout

 

Hej

Den lyd du har i dit anlæg - er den der også hvis du skruer helt ned for din radio mens motoren er i gang ?

Varierer den med omdrejningstallet på motoren ?

Hvis de to ting passer er det din generator der går i anlægget - det kan skyldes dårlige stelforbindelser eller dårlige stelpunkter (det vil sige det sted hvor du har skruet stelkablet fast) Prøv i første omgang at finde et andet sted til stelpunktet.

I hvisse tilfælde hjælper det af stelforbinde huset på forstærkeren

Nogen gange skal man forbinde yderkappen på phonokablet til stel

Nogen gange skal der en stelforbindelse mellem huset på radioen og huset på forstærkeren.

Prøv disse ting til at starte med - ellers kom og spørg igen

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også