Installering af radiator

Hej,

Jeg skal installere 4 radiator på 1. salen i vores hus. Der er gulvvarme i stueetagen. Fra fyret (nyt gasfyr) er der sat en frem og retur op gennem loftet i 18 mm kobberrør.
Mit ? er om jeg skal lave de resterende rør i kobber (stift/blødt) eller pex. De vil blive ført i en isoleret skunk. Hvad er nemmest at arbejde med ?
Jeg er ikke meget for at lodde kobberrørene sammen, men de kan vel også samles i fittings.

Mvh.

Kim
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart PEX!

Mvh
ThomasB
Jeg ved ikke om mus er glade for PEX-rør. Og mus kan virkeligt findes i mange skunkrum.

Hvis du kobberrør, da vælg samme dimension, lån eller køb en rørbukker så rørene ikke bliver "flade", når du bukker dem. Eller varm dem forsigtigt op forinden. Brug kompressionsfittings, men ikke! i utilgængelige rum.

Frej
ang. kobberrørsbukker er jeg lidt skuffet over at se en ingenør anbefale brugen af denne, da det er flere (mange) år siden man gik væk fra det. Der sker det at man gør ydersiden af bukket meget tyndt og vandet med tiden spuler hul i det tynde kobber!!
det er det man typisk ser i huse fra 70 erne
og som har givet mange rørskader.bare spørg forsikringsselskaberne!!
bliktuden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til "Bliktudden": OK, man skal ikke bruge rørbukker, men hvad gør man så?

TS
Man køber et hjørnestykke, som er bukket 90 grader.

Mvh
ThomasB
selvfølgelig kan man da stadigt bruge kobberrør, hvis man asolut vil, man skal blot bruge blødt kobberrør, som man giver et meget "blødt" buk, jeg gør som regel det at jeg bukker det meget forsiktigt over knæet, du må ikke bruge fitings=samling, på et skjult rør, ulempen ved et meget blødt buk er at det tager en del plads, derfor er pexrør med en løs bøjning, det er en der sættes uden om pexrøret, nok at foretrække!!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis