Batterier opladning

Hej
Kan jeg måle med min Multimeter hvormeget effect der er tilbage på mine
batterier AAA AA B og D . Min batteri tester er gået sig en tur.

Med venlig hilsen

Søren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Ja de opladelige, men hvordan

Med venlig hilsen

Søren
Svaret er nej!

Su kan kun måle spændingen (ubelastet) med et multimeter og det er ikke et udtryk for, hvor meget strøm, der er tilbage i batteriet.

Det skal måles i belastet tilstand.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Hej
Men det en batteritester måler fra rød -gul og op i grøn felt, om der er power på batteriet,
hvad er det så../fungerer det.

Med venlig hilsen

Søren
Annonce

En batteritester bør belaste et batteri med min. 25% af batteriets kapacitet, men det gælder kun for almindelige batterier samt mindre blyakkumulatorer.

Genopladelige batterier/celler kan ikke måles med denne metode, men kan give et fingerpeg om batteriets tilstand (indre modstand) hvis man kontrolmåler på et nyt og tilsvarende batteri af samme fabrikat.

En normal genopladelig celle har en relativ stor indre modstand i forhold til en højtydende (og dyr) celle og kan ikke levere strøm nok til f.eks. krævende RC-motorer. To forskellige fabrikater vil derfor vise forskel ved en given belastning, selvom kapaciteten er nøjagtig den samme.



Mvh. Christian

Problemet med den lille batteritester er at den ikke må overbelaste de små AAA batterier, og at den kun er til alkaliske batterier.
Når man måler på et større batteri vil belasningen være så lille, at udslaget på instrumentet ikke siger ret meget om batteriets tilstand.

Når det gælder genopladelige celler, skal man tage højde for at de beholder deres nominelle spænding gennem hele afladningsforløbet, knap 1,25 Volt.

Hvis batteriets tilstand er en vigtig faktor, bør man anskaffe sig en batteriholder og montere et antal modstande via en omskifter, så man er sikker på at batteriet afprøves med en rimelig belastning. Når spændingen kommer ned på 1,1 Volt, er cellen afladt, - en sandhed med modifikationer, idet denne værdi er en sikkerhed for at cellen ikke bliver ladet for kraftigt i startfasen af en ikke-elektronisk lader.

Hvis man har sine celler kær, bør man anskaffe sig en automatisk lader med afladefunktion. Er man ikke er bange for en loddekolbe, vrimler nettet med byggebeskrivelser på diverse ladere.

Mvh. Christian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis