cirkulationspumpe

Hey

Min vvsmand siger at vores cirkulationspumpe er for kraftig. Desuden er det en gammel svend, så det kunne nok også betale sig at skifte til en A-pumpe!
Nu synes jeg vvs-manden tager sig godt betalt for en ny pumpe, i forhold til dem jeg kan finde på nettet. Og der skulle vist ikke være de store problemer i at skifte den selv... Der er haner på begge sider af den, så det er vel af med den og en ny på. Men det skal jo være den rigtige størrelse osv.

Den vi har nu er en Grundfos Type UPS 15-35x20
Jeg mener at vide at tallene har forskellig betydning. Bla løftehøjde m.m.

Vores bygning har tre lejligheder og pumpen er i kælderen. Det er det varme brugsvand pumpen skal cirkulerer. Og så vidt jeg kan se ikke længere end til køkkenet på 1. sal. Dvs ca 4-4,5 meter i højden.

Kan nogen ud fra ovennævnte oplysninger hjælpe mig med hvilken type jeg skal have. Jeg er klar over at rørdemensioner m.m. skal passe også.

mvh jan
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil mene at du skal have en Alpha 2 25-60.
25 er indbygningslængden og 60 er løftehøjden i decimeter... altså 6 meter. Modellen mindre hedder 40 (4 meter) og vil nok være for småt.

Det er mit bud :)
yep så det feks i huse med flere lejligheder ikke tager mega lang tid før end der er varmt vand i hanen, hos dem der bor længst væk fra varmtvandsbeholderen.

mvh jan
Ahh, sådan. Men hvis ikke du har længere end 4 - 4,5 m til tapningsstedet, er det så ikke lidt overkill med en pumpe. Der er vel masser af nye huse hvor der ellers burde sidde cirkulationspumpe på brugsvandet, i det der let kan være mere end 4,5 m fra installationen og til tapningsstedet?
Måske tager jeg grueligt fejl, men så lad mig det vide.
Når rørsystemet er fyldt med vand, er det så ikke ligegyldigt hvor højt huset er. Det må da være rørenes indvendige diameter, længde og modstanden i rørene, der er afgørende for dimensionering af pumpen, altså ikke højden.

Mvh. Asp
Annonce
der er 4,5 meter i højden til hvor cirkulationen ender. Derefter er der ca 3 meter mere i en streng op til den sidste etage. Derudover er der et stykke vej fra varmtvandsbeholderen og hen til strengen der går op i huset. så det kan sagtens mærkes hvis pumpen er slukket. Så er det næsten umuligt at få varmt vand i køkkenet. Og jeg bor endda i stuen.
Vi skal have timer på den nye pumpe så den ikke kører om natten feks.

Asp: Jeg vil stadig tro at vandtrykket fra et 4,5 m lodret rør med vand har noget at sige mht hvor kraftig pumpen skal være ...

mvh jan
Hvis du skifter til en alm. a pumpe feks en alpa 25-40 så har du ikke vundet noget som helst da vandet stadigt vil have alt for stor flow hastighed. På brugsvand cirkulation skal du bruge en pumpe til dette, feks. en Vortex pumpe, vandet skal kun stille cirkulere for at kunne overholde "10 sek. reglen" (begyndende varmt vand indenfor 10 sek.) og er ren komfort og selvfølgelig for at spare på vandet.
Link til pumpe

fordelen ved  denne type pumpe er at den har ur så du kan stille tiden for hvornår den skal køre og er slukket når du alligevel ikke er hjemme, derudover har den indbygget termostat så den ikke pumper vandet igennem hvis det er varmt nok.

Håber på at det var en forklaring du kunne bruge til noget
hej smed

Okay det var jo nye oplysninger. Takker :) den vil jeg lige kigge lidt nærmere på.

Sådan en komfortpumpe som det kaldes ifølge hjemmesiden. Er den "ligeglad" med højden den skal pumpe vandet op i?

mvh jan
Lad nu vær at tænke så mege på højden, der er jo et rør op og et ned så når det cirkulere så skal der næsten ingenting til. du har jo kun lidt modstand i rørene, og ingen ventiler og sådan du skalhave presset vandet igennen, nærmest kun en ring. det vand der er oppe kommer jo ned af sig selv via tyngdekraften. så der skal næsten ingenting til at få det til at løbe rundt. og når du åbner for hanen er det jo vandværkstrykket der presser vandet ud af hanen. Det er en totalt misforståelse at man skal bruge løftehøjde til at få vandet op i feks. 6 meter, det skal vandet nok komme når der jo er et returrør med den samme mengde vand der skal ned. løftehøjden bruges til at beregne hvor stort et tryk man kan lave hen over diverse ventiler.
Derimod , som din vvs mand også siger, hvis din pumpe er for kraftig stiger hastigheden på de vand der cirkulere, med resultal i alt for mege slid på dine rør og stor chance for at der bliver slidt hul på dine rør, især hvis det er kobberrør, puha jeg har lavet mange rørskader nettop pga. af dette.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis