Skimmelsvamp - Forbyggelse på langt sigt

Hej lav-det-selv folk

Jeg har købt et rækkehus i maj måned sidste år (2008). Huset er fra 2002. Mit forsikringsselvskab har konstateret skimmelsvamp på loftet (det er et koldloft) - men de gør ikke noget ved. Skimmelsvampen har angrebet noget af træværket, men næsten hele "tag-dugen" er også angrebet. Loftet bruger vi som opmaganisering rum.

Jeg synes det er lidt foruroligende at en hus fra 2002 bliver angrebet. Konstruktionen burde da være lavet således, at der er nok naturlig udluftning til at der ikke kommer skimmelsvamp.

Jeg har haft et hygrometer oppe på loftet de sidste måneder og fugten har hele tiden ligget mellem 80 og 90% og temp. har været et par grader højere end udendørstemp.

Af løsninger har jeg tænkt på at tjekke dampspærren for utætheder, for jeg kan ikke forstå hvor al den fugt kommer fra. Jeg har også overvejet at lave en udsugningskanal med mekanisk sug og isolere resten af loftet med 100mm (gulvet mod 1. salen er isoleret med 250mm - mener jeg).

Så mit spørgsmål er: Hvor stor skal diameteren på udsugningskanal være for, at lave god nok udluftning til at fugten kan holdes nede og dermed også skimmelsvampen - når den kanal vil være den eneste form for udluftning der er på loftet?


Mange venlige hilsner
Martin

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja nu står jeg nok alene med min mening om dampspærre og alt det plastick der fyldes i huse nu om dage. Hvorfor skal der eks. være undertag på et hus hvor loftet ikke er beregnet på beboelse, så er det netop at skimmelsvamp har eminente betingelser for at gro.

Kan du få to udluftnings kanaler á 100 mm. i toppen af dit tag og to indtag ved tagskæget tror jeg du vil kunne holde dit loft fuldstændigt fri for skimmel svamp.

V.h.  Håndværkeren

Antal m2? Hvilken "tag-dug"? -Hvis du mener undertag og det er et diffusionsåbent af slagsen mener jeg at gældende BR siger at ventilationshuller til udluftning skal udgøre 1/500 - del af det samlede tag-areal - i vores tilfælde svarede det til cirkel m. 10cm diameter for hvert spærfag i begge sider.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Håndværkeren den 16-03-2009 09:07

Ja nu står jeg nok alene med min mening om dampspærre og alt det plastick der fyldes i huse nu om dage. Hvorfor skal der eks. være undertag på et hus hvor loftet ikke er beregnet på beboelse, så er det netop at skimmelsvamp har eminente betingelser for at gro.

Kan du få to udluftnings kanaler á 100 mm. i toppen af dit tag og to indtag ved tagskæget tror jeg du vil kunne holde dit loft fuldstændigt fri for skimmel svamp.

V.h.  Håndværkeren


Hej Håndværkeren

Det er ikke noget problem at få lavet 1 eller 2 udluftningskanaler i toppen af huset i endegavlen (Jeg bor i et enderækkehus). Men hvor skal jeg lave indtagene - hvor er tagskæget?  Man kan vel ikke nøjes med 2 udluftningskanaler?
Skrevet af BOFH den 16-03-2009 09:25

Antal m2? Hvilken "tag-dug"? -Hvis du mener undertag og det er et diffusionsåbent af slagsen mener jeg at gældende BR siger at ventilationshuller til udluftning skal udgøre 1/500 - del af det samlede tag-areal - i vores tilfælde svarede det til cirkel m. 10cm diameter for hvert spærfag i begge sider.

/BOFH



Nu ved jeg ikke helt så meget om håndværk generelt, men jeg tilejner mig gerne viden. Af m2 er der ca. 30-40 gulv, og man kan ikke stå oprejst. Ja, jeg mener undertaget . Det er en grå-hvid dug af kraftig materiale, som ikke har nogen som helst huller i.

Jeg kan vel ikke selv lave huller i undertaget, for det er jo for dugens skyld, så vandet kan løbe af, ik'? Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.
Skrevet af Tømrer Toft den 16-03-2009 12:05
Du kan bruge sådan en her til dit undertag
http://www.icopal.dk/upload/Products/1A8FE7C7A22C94A8C12571F0002AF43E/Ventilationsstuds%20m%20daksel_Dat_101.pdf


Hej Tømrer Toft

Det ser jo meget nemmere ud end, at skulle bore huller i muren for at lave udsugningskanaler.

Tror du det er nok med 1 af de der eller skal jeg have 2 (en på hver side af taget)?
Jeg ville sætte en i toppen af hvert spærfag. Ved godt at du så skal bruge nogle stykker, men mener ikke at de koster ret meget.

Kan man sætte Monarfol i indefra? - klikker man den ikke fast udefra?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

jo de skal sættes i udefra, så der skal jo nok bruges en stige
Skrevet af Tømrer Toft den 16-03-2009 14:15
jo de skal sættes i udefra, så der skal jo nok bruges en stige


Det bliver nok lidt svært, når nu der allerede ligger tegl på...

Er der ikke noget andet man kan gøre?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis