Hvor køber/laver men en låsekasse til dobbeltdør ?

Jeg har lavet et par franske (dobbelt) døre, og tænkte så at det må da være noget så simpelt lige at hoppe ned i det lokale byggemarked og købe en låsekasse til sådan et par (uden lås, bare til håndtag i begge døre). Men det er der åbenbart ikke nogen der sælger. I den lokale silvan troede de ikke engang at der skulle være forskel på om man brugte en normal låsekasse eller ej, men en låsekasse der kræver et slutblik i karmen kan jo nok næppe hægte sig fast i en låsekasse på den anden dør, så den ide gik jeg altså hurtigt væk fra. Og smøkker jeg et slutblik i den ene dør og en låsekasse i den anden, så begrænser jeg mig jo til altid at skulle åbne den ene sør, hvis jeg kun vil åbne en.

Så hvad gør en klog mand nu ?
Jeg kan simpelthen ikke finde en låsekasse til en dobbeltdør i løs vægt. Kan man lave en selv, eller findes der firmaer der sælger disse, og jeg kan bare ikke finde dem ?

Mine døre gaber omkring 9-10 mm på midten mellem dørene, hvis denne afstand skulle have nogen betydning.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

der findes faktisk de låsekasser med vinkelrigel.!

af denne type rigel går ud og ned og griber slutblikket.?

det er ikke som helst "dum butik" der står inde med den type lås.

jeg menner at de kaldes hagelås. det er mere låsesmed og special butikker.?
Prøv at kigge hos Carl F http://www.sanistaal.dk/da/produkter/carl_f_produkter.html

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej

Jeg må tilstå at jeg ikke rigtig forstår hvad det er du søger, normalt sætter man en "normal" låsekasse med greb i den gående del, og slutblikket på den faste del, som så lukkes med kantrigler i top og bund.

Annonce
@Orla:

Næh.... Der er jo her tale om TO døre der BEGGE kan åbnes, og ikke en dør med et sidestykke (hivlket er normalen for nyere døre). Der er dermed ikke nogen fast del, så da begge døre kan agere den "faste" del, så skal de naturligvis også begge kunne åbnes, hver for sig.
skal de to døre lukkes eller åpnes synkront.! med kæde træk

hvor kæden ligger i kryds over to tandhjul.!

eller den ene med kantlås og den anden med kasselås.???
Næh, men i en tidligere lejlighed jeg havde, var der en lås der låste de to døre sammen, når man tog i håndtaget, udløstes "mekanismen". Hvis ingen af de to døre var lukket med skydelåsen i top eller bund åbnede de naturligvis begge, men hvis den ene var låst med skydelåsen var det kun den anden der åbnede... Er dette så forfærdeligt unormalt ? Jeg syntes det var praktisk hvis man kun skulle åbne en dør at må på den måde kunne vælge hvilken man ville åbne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis