Ørnenæb vs grensaks?

Hej havefolk

Hvad er præcis forskellen mellem ovenstående? Er grensaksen til tykkere grene, eller er det en og samme ting?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Et ørnenæb er en saks med 2  ret korte bevægelige og skærende klinger

en grensaks har normalt en flad klinge (ambolt) på den ene side og et skær på den anden og de er noget længere end på ørnenæbet

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
hvad er så det bedste og bruge hvis man skal klippe grene som er 4-5 cm tykke?

Hej

i den tykkelse skal du nok bruge en "alligatorsav" f.eks. fra Black & Decker måske en som denne
http://www.blackanddecker.dk/gardentools/productdetails/catno/GKC1000L/

den findes også i en 220 volt udgave som er noget billigere -

jeg tror at du vil ødelægge en saks/ørnenæb og dine eller "konens" arme med grene i den tykkelse  

Hilsner fra havemanden Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
En fuksvans kan også sagtens bruges til at klippe grene i den størrelse med.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

en ørnenæp fra lystbro.? den er god på de voldelige steder.

på 50mm.tykke grene. og rod de fås også med udveksling.

hvor de "armbolt"modellerne må give op.!

og "kædesavsaksen" er for tung over hovedet i længer tid. men den er god

til armtykke grene.! husk kæde olie.?

en lille motorsav fra stihl. stihl ms 192 e. er en lille lægger beskærsav.?

den har jeg. med en vægt på 3.2 kg, uden sværd og kæde.

med kædeolie i tanken.!
Annonce
Når du kommer op i grene i den størrelse, så skal du også lige være opmærksom på at træet altså ikke er specielt glad for at man beskærer grene i den tykkelse, da det så kan dø, rådne og blive hult, eller lign. Du skal derfor være obs på at træet former sig som du har planlagt noget tidligere, og hvis du partout SKAL beskære grene i denne størrelse, så følg op på beskæringen og sikr dig at træet overlever så voldsom en "amputation"
Det er min erfaring som anlægsgartner, at ingen saks (uanset type) kan klare grene over 30 m.m.
Jeg bruger gerne Fiskar's saks med udveksling i metaludgaven. Den har dog en ulempe: Udvekslingen gør, at den kræver god plads. Udvekslingen opnås på bekostning af, at armene skal åbnes dobbelt så meget som på sakse uden.
Jeg kunne godt ønske mig en saks, hvor de skærende dele føres ind i busken og at der så var 2 led, hvor det ene arbejdede inde i busken og at armene kunne holdes ude, hvor der er plads. Noget á la mekanikken i en stangsaks men meget kraftigere; det findes mig bekendt ikke (endnu).
Ved beskæring af større grene kan det blive nødvendigt at bruge trækirurgi, hvor grenen først skæres halvvejs tilbage og året efter skæres helt tilbage til lige udenfor grenbulen (se en bog om beskæring). Korrekt beskæring letter sårdannelsen og ophelingen. Fejlagtig beskæring kan give hule stammer og grene samt give grobund for svampeangreb.
Stabber og "hatteknager" er også angrebssted for diverse svampesygdomme som zinobersvamp og monilia.
Ved beskæring af f. eks. frugttræer medfører beskæring af større grene ofte at grenen skyder vanris (tynde grene) i stor mængde. Dette kan delvist undgås ved at skære over 2-3 gange som beskrevet
ovenfor.
I det daglige bruger jeg ofte en lille foldesav (Felco) med udskiftelig klinge. Den skærer forbavsende rent
og kan komme ind mellem grenene på buske m.m. f. eks. ved udtynding af solbærbuske m.m.
Til de større grene, hvor jeg kan komme til fra jorden bruger jeg min kædesav (med sikkerhedsudstyr).
baadsen/Aktiv Havepleje
hvad mon der findes hydravliske udgaver gresaks.! (felko) og andre mærker.?
Ørnenæb er jo bare en version af en grensaks, ambolt er en anden. Ørnenæbbet klipper som en alm. saks. Den har et kort buet næb, deraf navnet ørnenæb.
Amboltsaksen klipper ved at klemme grenen mod et fast anlæg, deraf navnet amboltsaks. Vær opmærksom på, at kniven på amboltsaksen skal have en god indafgående bevægelse for at sikre, at grenen ikke bliver skubbet ud af næbbet når du klipper.

Hydraulisk grensaks. Ja de findes da og bruges i stort omfang med varierende teleskob af anlægsgarnere og skovvæsen når der skal klippes pyntegrønt og beskæres træer.
nu er det faktisk en hæk jeg skal klippe ned :) men det er lidt en kompi hæk tror jeg med tykke grene.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis