Diskusion om udvendig isolering af kældervæg

Efter at have støvsuget nettet for information om udvendig isolering af kældervæg, synes jeg det er på tide at få lidt mere praktisk input. Og en generel diskusion om emnet. Hvis du har erfaringer, både positive og negative ville det være rart at høre om! Som jeg kan forstå, findes der i grove træk 2 metoder til at tætne og isolere kælderen.

1. Grundmursplader (også kaldet Platon plader)
Opbygning:
Væg -> grundmursplade -> isolering -> drænlag -> geotekstil -> jord.

2. Drænplader
Opbygning:
Jævn væg -> drænplade -> drænlag -> geotekstil -> jord.

Diskusion om grundmursplader.
I modsætning til drænpladerne har jeg ikke fundet nogen direkte anvisninger om at kældervæggen skal berappes når man bruger platon pladerne. Er der nogen erfaringer med dette?

I en artikel på Bolius har jeg fundet dette:


Er der nogen der har erfaringer eller kan kommentere dette? Har ikke selv kunne finde den omtalte rapport fra Teknologisk Institut.

Diskusion om drænplader.
Virker til at være bred enighed om at kældervæg skal være jævn, altså enten berappes eller være betonvæg af nyere dato, inden drænpladerne sættes uden på væggen. derimod er der en del uenighed om væggen skal asfalteres eller på anden måde fugtsikres.

Bolius skriver om drænpladerne:




Generelt er der vel også 2 lejrer med hensyn til om væggen skal være difusionsåben eller lukket..

Set med byggetekniske briller, er der én løsning der er "mere rigtig" end den anden?

Al input om emnet modtages med kyshånd!!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, jeg kan fortælle at jeg har isoleret 2 huse, og det var anbefalet at gøre det på denne måde: drænrør omkring huset under sokkelunderkant, 30mm rockwool batts af betontype, derefter Platon grundmurs plade afsluttet foroven med strimmel tagpap brændt fast på sokkel og ud over isolering/Platon plade.
Dette bevirker at evt. fugt trænger ud gennem sokkel, fortættes i isolering og synker ned mod drænrør, samtidig kan ny fugt ikke trænge ind i sokkel. Første hus var i 83, andet hus var i 04, har begge endnu, og det virker perfekt på den måde det er lavet. Hilsen Knud-Erik
Dette bevirker at evt. fugt trænger ud gennem sokkel, fortættes i isolering og synker ned mod drænrør, samtidig kan ny fugt ikke trænge ind i sokkel


Knud-Erik (eller andre): siger du at fugten således ledes indefra og ud gennem isoleringen? det er da ikke godt, er det?

fungere en grundmursplade således at der blokeres for fugt fra begge sider?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg har arbejdet med dette de sidste 10 år, og der er sket meget på de 10 år

den måde jeg har brugt de sidste 3-4 år er følgende,

50 cm bred rende, 113mm drænrør helst 30 cm under kældergulv(hvis sokkelen tillader det)ALDRIG grave under sokkel underkant!!!! drænet lægges med 3-5mm flad pr m
platon på kældervæggen, fra underkant dræn rør til 5-10 cm under terræn
100 eller 200mm styrolit dræn isoleringsplader udenpå platonpladen, afsluttes med aluskinne der skrues fast i kældervæggen lige under terræn og fuges
renden fyldes med 40cm ærtesten over drænet, fibertex, og enten sandfyld, 0/8 grus eller det opgravede jord( men kun hvis det ikke er alt for leret

denne metode virker!!
Det lyder som om du har læst mit 5 år gamle indlæg. Nemlig afslut med alu der går ud over platon pladen så vand på væg ledes ud på den anden side af væggen. Det eneste problem jeg har er at jeg nu ikke kan have mit hyggelige bed op ad huset, der er intet der vil gro i 220 mm flamingo.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg mener heller ikke det anbefales at have vækst tæt på bygninger.

Ja, det er jo et gammelt indlæg, men meget fint alligevelvel. og jeg kan se at JR som laver meget i det, stadigvæk gerne vil have platon op ad muren, og derefter drænplader.

Er det virkelig nødvendigt med platon, JR?

det jeg fisker efter er om ikke en af disse to løsninger ville fungere:

1-> Mur-> drænplade og alu i toppen for at lede vandet ud over.
2-> Mur -> gulvisolering (som inderste vægplade) -> drænplade -> og alu i toppen.

på den måde kan jeg ikke se hvordan vandet noget sinde skal kunne komme ind til muren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis