Regulering af 1-faset drejebænk?

Hejsa. Jeg er blevet stillet et spørgsmål som jeg har brug for en hånd til :
En drejebænk med disse info =
 1,5 hp, AC, 1 fase, 230 v, 50 Hz, 6.3 A, 1430 rpm og er en klasse B motor.
Der står desuden på mærkepladen at den er 4-polet, hvilket jeg ikke kan få til at passe med kun en fase?
Det er en engelsk motor hvis det hjælper.
Problemet er at den skal kunne reguleres så man kan skrue op og ned for hastigheden og gerne kunne følge med på et display hvis muligt. Jeg har ikke selv rodet så meget med motorer siden teknisk skole, så er pænt rusten. Jeg overvejer en frekvensomformer men aner ikke hvilken og kunne sagtens lave en PLC styring til den, men syntes det er lidt overkill til en hoppy drejebænk.
Håber der kommer nogle gode forslag.
Mvh
Benjamin
Ps. Har vedhæftet billede af mærkepladen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Hvad med bare en vario. En vario, er en variabel transformator.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hmm må ærligt indrømme at jeg ikke aner hvad en vario er :) Hvad koster sådan en? Der er en slags regulering på maskinen, dvs frem, stop og tilbage. Kan man så sætte den vario foran reguleringen og så styre både frem- og tilbagegang med den og hvordan virker den? Og i mit hovede bruges en tranfomator til at gå f.eks. fra 12-230V eller omvendt, og denne motor har jo det den skal bruge.. Men igen, har lettere begrænset viden omkring motorer..
En variotrafo er som navnet antyder en trafo med variabel spænding, den er ikke egnet til at regulere en motor, en AC motors hastighed er afhængig af frekvens, lav spænding vil sænke motorens moment, så ved belastning vil den køre langsommere, men med højere strømforbrug, så man risikerer at motoren brænder af.
I forvejen har en enfaset motor et lavt startmoment.
Den eneste måde du kan regulere hastigheden og bevare motorens moment er ved at bruge en frekvensomformer, og det er en ret dyr løsning til en hobbymaskine, er der ikke remtræk så du kan skifte hastighed ved at flytte remmen.
Jeg kan ikke umiddelbart finde frekvensomformere til enfasede motoere, der er mange små til 230V forsyning, men dem jeg kender har 3x230V ud til trefaset motor.
Allen Bradley har en 1,5 kW som kan købes til ca. 1600 kr. + moms, men med 3 faset udgang.
Glem det!
Det er IKKE muligt at hastighedsregulere enfasede induktionsmotorer. Du er nødt til at skifte til en trefaset motor, så kan du regulere med en vekselretter.
De fire poler passer fint til det opgivne omdrejningstal.

MvH,

Bent.

Hej Bevog
Jeg skal ikke gøre mig klog på regulering, men kan fortælle dig angående poler i en motor, så kører en 2 polet motor ca 2800 omdr. en 4 polet ca 1400 omdr. en 8 polet ca 700 omdr, det er pr minut. Hvor mange poler der er i en motor har ikke noget at gøre med forsyningsspændingen.

Mvh Finn
Annonce
Det er keine problem med at bygge en omformer på den type motor. Umiddelbart er der en kondensator bygget på motoren til at udgøre fasefoskydningen hvis denne fjernes er det en almindlig standard motor der vil være en 1,5 hk motor. Du vil herefter kunne bygge en 1,5 hk 230v frekvensomformer på din motor.

Men vil godt lige inskyde at jeg ikke er 100% sikker på det kan lade sig gøre men det burde det altså kunne lade sig gøre. Nu har vi desværre jo langt fra samme postnummer ellers ville det nok have lettere i den virkelige verden og rådgive dig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

"Keine problem" er måske lidt flot sagt.
Benjamin er nødt til at åbne tilslutningsboksen for at se om der er adgang til alle viklingerne, så kan man eventuelt omkoble motoren til trefasedrift. Og dermed styre den med en vekselretter.
Hvis det er muligt at omkoble den, skal der sandsynligvis en ekstern blæser på for at holde motoren kold ved lave omdrejninger.
Altså: åbne tilslutningsboksen og lad os få nogle billeder!

Bent.
Jeg holder stadig på at en vario er en mulig løsning.
Hvis noget kan brænde en motor af, er det en frekvensomform. Med en frekvensomformer mister motoren også moment, ligesom med en vario.
Som regel er det ikke muligt at ombygge en en-faset motor til en tre-faset, ligesom man får ikke en perfekt ombygget tre-faset til at blive til en en-faset der kan noget.
Skal drejebænken køre godt ved forskellige hastigheder, så på med en trefaset motor og en frekvensomformer, så funker det.
En frekvensomformer koster ikke alverden i DBA. ligeså en trefaset motor. Til din drejebænk kan du nemt få en frekvensomformer der kører 220 Volt ind og leverer trefaset ud.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Det er ikke sikert at motoren er med driftskondensator, nogle af de billige enfasede motorer har en startvikling og startrelæ som på en køleskabskompressor.

Jeg mener at frekvensomformer er den eneste fornuftige løsning, men det kræver at motoren udskiftes til en trefaset.
Hehe det lyder lidt som om der næsten er lige så mange gode råd som mennesker. Er helt enig i at der er flere muligheder med en 3-faset motor end en 1-faset, men havde vel håbet på at der var en lidt nemmere måde at lave den opgave end at skifte motoren ud og derefter skaffe den frekvensomformer.. Men omvendt kunne det da være fedt hvis jeg ku omkoble motoren til 3-faset drift, men har bare ikke hørt om 1-faset motorer som kunne omkobles til 3-faset?? Kan godt være det bare er mig? Jeg prøver at få sat billeder af tilslutningsboksen hurtigst muligt. Tusind tak for hjælpen herinde. Fedt forum :)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis