Regulering af 1-faset drejebænk?

Hejsa. Jeg er blevet stillet et spørgsmål som jeg har brug for en hånd til :
En drejebænk med disse info =
 1,5 hp, AC, 1 fase, 230 v, 50 Hz, 6.3 A, 1430 rpm og er en klasse B motor.
Der står desuden på mærkepladen at den er 4-polet, hvilket jeg ikke kan få til at passe med kun en fase?
Det er en engelsk motor hvis det hjælper.
Problemet er at den skal kunne reguleres så man kan skrue op og ned for hastigheden og gerne kunne følge med på et display hvis muligt. Jeg har ikke selv rodet så meget med motorer siden teknisk skole, så er pænt rusten. Jeg overvejer en frekvensomformer men aner ikke hvilken og kunne sagtens lave en PLC styring til den, men syntes det er lidt overkill til en hoppy drejebænk.
Håber der kommer nogle gode forslag.
Mvh
Benjamin
Ps. Har vedhæftet billede af mærkepladen
Hejsa. Jeg er blevet stillet et spørgsmål som jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@patrol2
Din "vario" kan du glemme alt om, lad nu være med at forplumre vandene.
Det er IKKE muligt at regulere en induktionsmotor ved at nedsætte spændingen, hvilket er det eneste din "vario" gør. Punktum.
Motoren skal ombygges til trefaset drift, derefter kan man koble en frekvensomformer (hvilken jeg i mine indlæg kaldte vekselretter, kært barn har mange navne) foran.

Bent.
Hej Bevog. Der er kun en måde der dur hvis du vil beholde momentet på maskinen, det er at sætte remhjul på så du har 3 eller 4 forskellige hastigheder ,det er også det billigste. Det kræver selvfølgelig at du kan ændre afstanden mellem remskiverne. Hvilken drejebænk drejer det sig om?
Mvh jørgen.
Hvad angår momentet er det noget ævl, lever tilfældigvis af at montereog indregulere frekvensomformere og andet grej i den retning. Og jeg kan få en omformer til at levere fuld moment fra 5Hz af hvis det er det der skal til men der vil så bare være en hvis reduktion i momentet over 50 hz. Jeg det er rigtigt at det kan være at der ikke umiddelbart er adgang til viklingnerne i klemboksen. Men vil umiddelbart stadig tro der er monteret en kondensator på siden af denne motor på grund af størrelsen på den men er jo ikke sikker.

Og hvad angår ombygning af elmotorer er det noget ævl at det ikke kan lade sig gøre at bygge det perfekt om det kræver bare man ved hvad man laver. Det er jo engang det nemmeste og få en trefaset til at blive til en enfaset motor. Det kræver kun en kondensator.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvad med en trinløs gearkasse til denne motor.?(den på billedet)

Nå, jeg tror min ven har droppet ideen lidt da han mener det bliver for dyrt at lave så meget ved den. Men tusind tak for hjælpen alle sammen. Fantastisk forum :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis