Fundament til hus

Jeg går med tanken om at bygge et hus, det er noget af en opgave men da jeg selv er tømrer har jeg en fordel. Det hvor jeg halter er fundamentet. Er det noget man selv kan give sig ud med for jeg har blod på tanden efter selv at lave det. Så jeg kort og godt søger nogle råd og vejledning. Det jeg ved er at man skal ha sat huset af, få gravet ud til frostfrit en meters penge, staple nogle fundablokke op, 2 sidste lag er med gasbeton. Eller er det helt ved siden af.

p.s. ja det glemte jeg få taget nogle jordprøver.

Venlig hilsen Martin Nielsen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er jo mange måder og lave den sokkel på men det kommer jo også meget an på hvad jordbundsprøverne. Men ellers er jeg ikke lige den største ørn til det med at lave en sokkel selv.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det kan man godt (har da selv gjort det), men hvis du er uskker på de basale ting ville det nok være en god ide med lidt hjælp/rådgivning. Der er desuden et par dele du ikke må lave selv såsom stikledninger til vand, el og kloak, vandrør der skal støbes ned i gulvet og kloakken, Jordbundsprøven og efterfølgende statiske beregninger er jo nok også noget der kræver hjælp. Det fundament du beskriver er jo det traditionelle fundament. Du mangler iøvrigt eventuelle armeringer af soklen. Det vil fremgå af den statiske beregning. Som Fiaght nævner er der jo også andre måder at lave sokkel på (som f.eks. F-soklen), og du skal også tage stilling til om du vil bygge som lavenergi eller almindelig konstruktion. Hvor meget isolering og hvilken skal der under terrændækket? Hvordan vil du støbe terrændækket (m/u gulvvarme), hvilke rionet vil du bruge? Alt sammen ting som kræver at man sætter sig ind i betydningen af de forskellige muligheder og prisforskellene.
Ja det er da rigtigt det er mig der husker forkert. Det har du ret i tak for det.

Det jeg har i tankerne er at lave et lavenegihus. Så i fundamentet hvade jeg tænkt at isolere med 300-400mm.Planen er der skal gulvvarme i hele huset. Der er rigtigt når du siger at der nogle ting men ikke må selv men dem skal jeg selvfølge have hjælp til.

F1 sokklen er det den som Sundolitt laver for den har jeg kigget på og der er også den der hedder Sundolitt ringmur. Er det ikke nogle dyre løsninger?

Annonce
På Sundolitts hjemmeside kan du finde det her:

http://www.sundolitt.dk/default.asp?menu=203&id=

Den hedder F-sokkel. Vi brugte den, og har brugt færre penge end de tilbud vi havde på et traditionelt fundament. Desuden sparer man alle de tunge løft på funda- og lecablokke. At bygge et fundament bliver ligesom at lege med lego. Vi har 20 cm ekstra isolering under terrændæk (ialt 50cm) OG soklen OG udenfor soklen. Det giver et godt lavenergifundament med en ekstremt lav U-værdi.

Istedet for at grave rende hele vejen rundt, hiver man bare jorden af i passende dybde (efter man har sikret sig at det er bæredygtigt ved jordbundsundersøgelsen), lægger sand ud, komprimerer (stamper) og retter af i den korrekte højde. Husk hvis der skal lægges en meget høj sandpude pga. dårlig jordbund, skal den komprimeres ekstra og når man er over (jeg tror det er) 60cm skal der tages komprimeringsprøver, men det er det samme uanset om det er et traditionelt fundament eller ej). Får herefter kloakmesteren til at gøre sit. Derefter leges der med lego (en motorsav er en god ting til at save i pladerne med). Der lægges vand osv. ned imellem lagene, stikledninger hives ind, rionet og gulvvarmeslanger monteres. Så plaskes der flydebeton i hele lortet og så har man et færdigt fundament (OK det er måske lidt simplificeret, men det er faktisk rimeligt let).

Vi fik ivørigt hjælp til flg.: Jordbundsundersøgelse, Statiske beregninger, Afsætning, Kloak, Stikledninger (el. vand, antenne, telefon, gas), Vandrør, Støbearbejde (vi havde en erfaren støbemand til at hjælpe os den dag - 4-5 timer - vi støbte for at få gulvet så vandret som muligt da vi har lagt gulve direkte ovenpå som svømmende gulve). Desuden fik vi sundolitt til at beregne et samlet tilbud på 'den hvide del' ud fra vores tegninger.
Det er også den sokkel model de fleste typehus firmaer bruger efterhånden, og nu når 2015 reglementet træder i kraft 1 januar 2016, kommer man ikke udenom at tage højde for det store linie tab der er forbundet med " gammeldags" sokkel opbygning.
Izodom sokkel produktet ligger på under kr. 500 pr. m2 bolig all in, og har en isolering i sig selv på 0,13W/m2k, og kan bruges af enhver med en smule håndværker snilde i maven.


Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis