Mangler ved tilstandsrapport!

Jeg har købt et hus, med økonomisk overtagelse 1. august, men jeg får nøglen og overtager varme og el fra 16. april.

I tilstandsrapporten nævnes følgende to forhold ikke:

1. I den udnyttede førstesal er der en skunklem. Når man åbner lemmen ser man lige ind i et bunden af et spærfag og fodrem, der er tydeligt mørkt af fugt og hvor der ligger en halvbue af hvid skimmelsvamp på størrelse med en halv underkop titter frem.

Svampen kommer op lige hvor spæret ligger an mod fodremmen.

Burde dette ikke være set?

2. I kælderen (fuld kælder) sidder der en bøjning på brugvandet (malet jernrør) med en tyk kage af tæring. Røret sidder under loftet og er fuldt synligt.

Burde dette ikke være set?

Jeg går ikke ud fra, at en ejerskifteforsikring dækker dette, da det er en synlig fejl, men hvem gør så?
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ad 1: Står der noget om undtagelser: "... der er ingen lys og lommelygten var løbet tør for strøm" eller "manglende adgang" eller sådan noget? Så er de på den sikre side.
ad 2: Den er lige til ESK hvis VVS-installationerne ellers har fået topkarakter - bare spørg dit "normale" forsikringsselskab - den vil de helt sikkert lave en undtagelse for. Desværre bliver der nok noget rod med selvrisikoen, som gør at du ligesågodt kan få det lavet udenom ESK.
Hvad er ESK?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af sælbyggårn den 14-03-2009 15:22
Hvad er ESK?

Det en måske en forkortelse af Esbjerg skøjteklub eller også mener han ejer skifte forsikring, men stavede forkert.....

Det er da helt klart tydlige fejl og mangler der er i rapporten der. Mon ikke du kan klage til det firma der har stået for udførelse af rapporten. Det ville jeg da ihvertfald forsøge om ikke jeg kunne hvis det var mig.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

Det kunne godt lyde som om den bygningssagkyndige har overset noget, og er erstatningsansvarlig.

Umiddelbart lyder det ikke som skimmelsvampeangreb i skunken, men det kunne være et angreb af trænedbydende svamp, men jeg har jo ikke set det.

Den nuværende ejers svampeforsikring dækker måske i dette tilfælde, da han/hun jo stadigvæk er ejer af huset, og der er normalt dækning til 3 mdr efter udløb af police.

I må have manglerne vurderet, og så have fat i den bygningssagkyndige og evt. starte en sag op gennem Ankenævnet for Huseftersyn.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Her er billeder af skunklemmen og to billeder af skaden.

Desuden et billede af et tæret vandrør.
Der er 4 andre lignende tæringer som er helt synlige på samme måde.

Han skriver: tagrum er besigtiget fra uudnyttet tagrum i begrænset omfang ca. 3 meter fra loftrum på grund af manglende gangbro.
(Dette er i kippen over det rum, hvor skunken befinder sig.

Til taget er der kun bemærkninger om at rygninsmørtel er revnet, mørtelinddækning ved skorsten utæt og at understrygningen med pu-skum skal undersøges men at der ikke er konstateret fugtskader.

Rapporten siger:
VVS-installationer: ingen bemærkninger.
Skal rapporten notere flisebelægning med fald mod hus, hvor der på væggen er store fugtskjolder på både inder- og yderside?

På bagsiden af huset er der en trappe ned mod kælderetagen, og i bunden af trappen, foran kælderdøren er der betondæk uden kloak, så der står store søer efter regnvejr. Burde det ikke være noteret at der mangler afløb fra dette 'bassin'?
Jeg ved godt PU skum er godt til meget, men er det lovligt at bruge som understrygning. Mange gjorde det i starten da det kom frem.
Mindes da jeg selv skiftede tag, her fik jeg at vide at hvis der sad skum på teglene så var det miljøaffald, og kostede så ikke 50 kr. pr. ton, men nærmere 1000 kr. Jeg havde 12 stk. 200 liters sække og meget ømme hænder da det var pillet af.



MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Så har jeg sendt en anke til firmaet bag tilstandsrapporten.
Vender tilbage med, hvad der så sker..

Mangler i rapporten:
1. fugt/råd i spærfod
2. 4 grove tæringer på brugsvandsrør
3. Mange gennemtæringer af tagrender
4. Stor fugtskjold på loftet i badeværelset, der KAN skyldes regnvand fra tag.
Plejer det ikke at være sådan, at de skader der burde være opdaget af den bygningssagkyndige, men som ikke er nævnt i tilstandsrapporten, netop er de skader som ejerskifteforsikringen dækker? Hvis du allerede har handlet huset, er der da ikke meget ide i at få opdateret din tilstandsrapport. Ville det så ikke være bedre at anmelde de skader du har fundet, men som ikke er nævnt, til ejerskifteforsikringen, og så vente på at proff. håndværkere kommer og laver det for dig uden udgift for dig? En opdateret tilstandsrapport kan jo kun bruges til at presse prisen yderligere på huset - forudsat at det ikke er handlet færdigt endnu.

At der er tale om "synlige" fejl gør det jo ikke bedre. Tilstandsrapporten er netop lavet så folk uden nogen som helst indsigt i huse og deres tilstand, kan danne sig et indtryk af hvilke skader der er og hvad konsekvenser/omkostninger det har. At du så godt kan spotte et tæret vandrør eller en utæt tagsten, er sagen uvedkommende.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også