Hul i lydpotte !!

Hvorfor er der hul i bunden af den originale runde lydpotte fra Volvo med afgang via lukkeventil og skroggennemføring ?  Og skal denne ventil være åben eller lukket når båden er i vandet ?

Sejlerhilsen
MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ikke nogle gode ideer ? En på havnen foreslog at det var til at tappe vand af når båden stod på land men kunne ikke give svar på om ventilen skulle være åben eller lukket når båden var i vandet

Mvh

Det ser desværre ud til at alle er blanke på det område :(

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det kunne være et billed kunne hjælpe.

Min logiske sans siger mig den skal være lukket når i sejler, hvis det nu er en slags aftapningshane. Bare så båden ikke bliver fyldt af vand... og hvis du ikke kan mærke en forskel er det vel ikke et problem.

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

jeg har for nylig læst en artikel hvor man foreslog at lede kølevandet fra lydpotten

direkte ud under vandlinien via en søventil ,det skulle reducere støjen fra udstødningen,men om det virker, det ved jeg ikke, men du kan jo prøve dig frem,  blot ved at åbne og lukke ventilen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Takker for svar

Rolias - kan da prøve henholdsvis at åbne og lukke for ventilen mens der sejles og subjektivt bruge hørelsen...

ckdk88 - Logik er bestemt ikke helt ved siden af og havde selv den tanke, så tak..

grandoldman - blanke og blanke, fribordet er endnu ikke poleret

Var nede og slibe bund igår - ved samme lejlighed sås efter, ang emnet.. Længden af udstødsningsslange fra udstødningsstuds til afgang helt bag i båden er vel ca 4 meter og her kunne der samles en god mængde kølevand - kunne det tænkes at kølevandet som uværgeligt løber tilbage ved stoppet motor - samler sig i bunden af den runde lydpotte og løber ud via hullet og ventilen ? Skal for god ordens skyld siges at lydpottens nederste del sidder under vandlinen mens afgang sidder lige over..
Da jeg overtog båden sidste forår var ventilen åben MEN forrige ejer stoler jeg ikke en hujende på

Og hermed lukkes denne tråd - tak for alle indlæg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis