Valg af varmepumpe luft/vand

Hej alle.

Jeg søger hjælp og vejledning til valg og evt. dimensionering af varmepumpe, og har fået meget nyttigt information herinde.

Efter mange overvejelser frem og tilbage mellem stokerfyr, oliefyr og varmepumper er jeg ved at være tunet ind på det sidste, nemlig en varmepumpe luft/vand.

Huset på 110 plus 30 m2, er fra 1986 og ”født” med el-varme. Vi har de sidste 10 år udelukkende fyret med brændeovn, dog er brugsvand leveret af en el-vandvarmer. Årligt el-forbrug er ca. 5000 Kwh inkl. Varmt vand, så det er ok.

Jeg mener vi ca. brugte 14.000 Kwh alt inkl. dengang vi brugte el.

80-90 % af vores varme vil til daglig, stadig komme fra brændeovnen, men vi vil gerne have et alternativ, som kan supplere og periodevis overtage opvarmning af huset, når vi er på ferie, og ikke er hjemme i weekends osv.

Vi har for nylig fået lavet en tilbygning på 30m2, hvori jeg har lagt pex til gulvvarme. Herpå ligger trægulv, som max. Må have overfladetemp. På 28 grader.

Min idé er at opsætte varmepumpe i værksted, hvorfra der går 2 nye fjernvarmerør (20 m) ført ind til enderne af varmeslangerne til gulvvarmen. Her vil jeg sætte en shuntventil, således jeg ikke overstiger trægulvets max. Temp. Fra shunten vil jeg evt. føre videre til radiatorer i andre rum.

Mange af de varmepumper jeg kan finde er beregnet til opvarmning og brugsvand, hvor jeg kun skal bruge den til rum opvarmning.

Nu kommer så spørgsmålene:

Er det nødvendigt at have ekspansionsbeholder på. ?

Hvor høj en fremløbs temp. Kan man forvente af en varmepumpe, uden det går ud over effektiviteten? Jeg tænker på hvis jeg skal have koblet radiatorer på strengen.

Såfremt man har lav fremløbstemp. Kan man få radiatorer der er beregnet til dette?

Vil et sådant her fungere : http://www.pioneerinfo.dk/luft-til-vand.php

Uha det var meget.!!

På forhånd tak.

Jesper S.

 

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper

God ide med Luft/vand-varmepumpe.

Især når du ikke nu har radiatorer, for det giver dig mulighed for at dimensionere dem rigtigt til varmepumpen. Og ja, det betyder en hel del at kunne køre med lav fremløbstemperatur.

Hvorfor ikke også varme vandet med varmepumpen, når du nu alligevel er i gang. Varmepumpen gør det ca 2,5 gange billigere end din el.

Der skal være en ekspansionsbeholder på.

Det er godt, hvis du kan holde dig under 40 grader i fremløb, så vil du få god cop på pumpen.

Det er ikke specielle radiatorer du skal have. Tag dobbelte med konvektor og så er det størrelsen, der giver lavere fremløbstemperatur.
Den ser da god ud, den Pioneer.
Har du fundet en pris på den?

Ellers kan jeg også anbefale Bosch Luft-varme.
Den har jeg selv installeret to af, og de fungerer som de skal.
Indedelen er med komplet vvs-varme-system, cirkulationspumper, ekspansion, varmtvandsbeholder, styring og så videre.

Hej igen.

Jeg har prøvet at google lidt, og fundet to firmaer, som forhandler dem.

De oplyser begge en pris på 35.000,- inkl. moms og standard montering på kølesiden, minus montering på vandsiden.

Mærkligt kan jeg ikke finde "rå-prisen" hvis jeg evt. selv ønsker at sætte den op. Kender en prof. kølemomtør som gerne vil være behjælpelig.

Prøver lige på nogle svenske sider og vender tilbage.
Den Bosch du nævner se også fin ud, men jeg syntes det er smart med Poineer, at den har en "inde-del" på vandsiden, således man ikke får vandet udenfor i kulden.

Jeg har ikke helt styr på vandsiden, så derfor vil jeg have en VVS'er til at montere dette, men jeg prøver at danne mig et overblik på hvad der skal bruges udover selve varmepumpen, som er med en varmeveksler, en Grundfos UPS 25-40 cirkulationspumpe og diverse ventiler og styring. :

Ekspansionsbeholder. Hvor stor? Ej til brugsvand.
Mini-shunt. 2 strengs? (Én til gulvvarme og én til evt. radiatorstreng)

Jeg tror det bliver for bøvlet at tilkoble pumpen til mit brugsvand, da min el-vandvarmer sidder ude i bryggers og jeg ikke har mulighed for at koble disse to sammen, medmindre jeg brækker gulv op, eller fører slanger over loftet. Men ellers var det da oplagt, som du foreslår.
Takker.

Jesper

Ekspansionsbeholderens størrelse kommer an på vandmængde og tryk, men det skulle være meget mærkeligt, hvis ikke en 25 liters kunne klare dit hus.. Tjek det med din vvs'er, når i kommer længere med installationen.

Hvorfor shunt på radiatorerne, - det behøver du ikke.

Af en eller anden grund er varmepumper til vandbårne systemer ikke nemme at købe i frit salg. Så der må man ofte ty til Sverige. Hvor de også ofte er en del billigere.

Her kan du for eksempel se Pioneeren til 16785 kroner..

...Ja der var du lige lidt hurtigere end mig. >Fandt den samme sted. ;-)

Dog læste jeg på svenske varmepumpsforum, at denne model, som de kalder Pioneer Comfort VVS015, ikke er lavet af rene kvalitetsvarer, og er lavet i kina. En havde fået udskiftet udedelen 3 gange, så nu ved jeg ikke rigtig. Måske jeg skulle kigge lidt nærmere på Bosch'en!!
Syntes bare det er dyrt for luft/vand i forhold til luft/luft, men nu har jeg jo slanger i gulvet, og jeg vil givetvis få 10 point hos fruen, hvis hun kan suse rundt med bare tæer. !!
Ok, hvis man ikke sætter er shunt på, og dermed har samme fremløbstemp. f.eks. 35 grader, sparer man jo de penge.
Hvis man har 35 i fremløb, mon så ikke det passser nogenlunde med en overfladetemp. på 28 grader på trægulvet. De ligger ca. 8-10 cm nede i betonen.

Hilsen Jesper

Annonce
Du shunter gulvet, men ikke radiatorerne.

Men det er faktisk muligt, at dimensionere radiatorerne sådan at du ikke behøver shunte gulvet heller. Sådan er det hos én af mine venner. Han har bare sat varmekurven på varmepumpen sådan, at den kan lave højere varme end gulvet kan klare og det går fint med både radiatorer og gulvvarme. Men det er jo med at passe lidt på, gulvet skulle jo nødig ødelægges.. :)
Vedr valg af pumpe vil jeg anbefale at du snakker med flere forskellige leverandører personligt, det giver mange gange en stor mængde faglig viden som du ikke kan se på producenternes web sider. Desuden skal du altid have i baghovedet, at da dette er en varmeanlæg, og varme er et grundbehov i menneskes overlevelse, skal du nok overveje hvordan du får serviceret varme anlægget i et koldt hus eks. en sen lørdag aften. På mekaniske produkter af så stor betydning, er det ikke altid prisen der er afgørende.

Kun perfekt er "godt nok"

Hej igen, og tak for jeres hjælp.

Jeg er nu ved at have det overordnede blik på installationen,(også det med shunten!) så nu skal jeg bare have fundet mig den rigtige pumpe. Det må vel være en smal sag. (NOT)

Men som i siger, er det bedste vel at ringe rundt til nogle erfarne proffer indenfor varmepumper. Det må trods alt være dem som har de største erfaringer. Og så derefter få 3-4 referencer på folk der har haft dem kørende.

Jep, service er vigtig på vitale installationer i ens hjem. Vi har dog kunet klare os med brændeovn de sidste 10 år, så den får stadig lov til at stå og hamre noget godt bøg af. Så vi har en back-up, hvis pumpen svigter.

Hilsen

Jesper

 

du kunne også overveje "ispinden" http://www.octopus.tm/dk

den har en max fremløbs temperatur på 55 grader, men 45 anbefales for økonomiens skyld, dens eneste bevægelige del er en kompressor, og du får et kunstværk i haven (smag og behag)

den fås med og uden jordstreng, jeg vil dog anbefale den med jordstreng da den har lidt extra kapasitet i de kolde perioder.

 

 


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis