Valg af varmepumpe luft/vand

Hej alle.

Jeg søger hjælp og vejledning til valg og evt. dimensionering af varmepumpe, og har fået meget nyttigt information herinde.

Efter mange overvejelser frem og tilbage mellem stokerfyr, oliefyr og varmepumper er jeg ved at være tunet ind på det sidste, nemlig en varmepumpe luft/vand.

Huset på 110 plus 30 m2, er fra 1986 og ”født” med el-varme. Vi har de sidste 10 år udelukkende fyret med brændeovn, dog er brugsvand leveret af en el-vandvarmer. Årligt el-forbrug er ca. 5000 Kwh inkl. Varmt vand, så det er ok.

Jeg mener vi ca. brugte 14.000 Kwh alt inkl. dengang vi brugte el.

80-90 % af vores varme vil til daglig, stadig komme fra brændeovnen, men vi vil gerne have et alternativ, som kan supplere og periodevis overtage opvarmning af huset, når vi er på ferie, og ikke er hjemme i weekends osv.

Vi har for nylig fået lavet en tilbygning på 30m2, hvori jeg har lagt pex til gulvvarme. Herpå ligger trægulv, som max. Må have overfladetemp. På 28 grader.

Min idé er at opsætte varmepumpe i værksted, hvorfra der går 2 nye fjernvarmerør (20 m) ført ind til enderne af varmeslangerne til gulvvarmen. Her vil jeg sætte en shuntventil, således jeg ikke overstiger trægulvets max. Temp. Fra shunten vil jeg evt. føre videre til radiatorer i andre rum.

Mange af de varmepumper jeg kan finde er beregnet til opvarmning og brugsvand, hvor jeg kun skal bruge den til rum opvarmning.

Nu kommer så spørgsmålene:

Er det nødvendigt at have ekspansionsbeholder på. ?

Hvor høj en fremløbs temp. Kan man forvente af en varmepumpe, uden det går ud over effektiviteten? Jeg tænker på hvis jeg skal have koblet radiatorer på strengen.

Såfremt man har lav fremløbstemp. Kan man få radiatorer der er beregnet til dette?

Vil et sådant her fungere : http://www.pioneerinfo.dk/luft-til-vand.php

Uha det var meget.!!

På forhånd tak.

Jesper S.

 

Hej alle. Jeg søger hjælp og vejledning til valg... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Gert.

Jeg har været væk nogle dage, så du må undskylde det lidt sene svar.

Ja, jeg har set dem før, og kan se fordelene ved at der ikke er mange bevægelige dele der skal serviceres. Ej heller støj. 

Den har været med i overvejelserne, men jeg bor på en naturgrund, og syntes ikke rigtig om at "statuen" vil tage min udsigt, hvis du forstår mig ret. Men ellers tak for hintet.

Mvh.

 

Jesper S.

Hej Jesper! oa!

Prøv at kikke på dette link www.serovarmeteknik.dk
det er en varmepumpe med pladeveksler 6 kwh.
Den skulle kunne køre direkte på centralvarmeanlæget, selvfølgelig med trykekspantion og sik. ventil.

Jeg har tænkt mig at sætte en lille vandvarmer på som første radiator, og forvarme vandet til min 30 liters el.vandvarmer.
Kender noget til det?

/Rytter

rytter

Prøv evt. det nye firma som hedder KC Danmark... De er også begyndt at gøre sig i dette.
man kunne også vælge en ivt varmepumpe

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>

IVT ser ud til at være kram, og har gode anbefalinger. Jeg syntes dog de er dyre. Jeg ved godt at alt er relativt. Jeg syntes dog at kunne se at de anbefales til anlæg både med varme og brugsvand.

Jeg skal i mit tilfælde kun bruge pumpen til opvarmning af 30 m2 gulvvarmeslanger, og på sigt radiatorer beregnet til lav fremløbstemp. f.eks. 35-38 grader.
CTC ecoheat fra Gastech ser også fin ud.
Jeg må have fat i en erfaren kølemontør/smed, der kan hjælpe mig lidt på vej.

Er desværre ved at hælde lidt tilbage på et oliefyr.

Mvh.

Jesper

Annonce

Hej Nikee og Rytter.

Undskyld så ikke jeres indlæg, som må siges at se ret spændende ud, da vi er ved at være nede i nogle priser jeg kan følge med til.
Som du siger Rytter, så har jeg også læst at det er en god idé, at sætte en buffer-beholder først, så pumpen ikke skal køre for tit. For mange start/stop må ikke være økonomisk.

Super med nye indput, jeg ser nærmere på dem i aften.
På forhånd tak.

Jesper S

Hej Jesper!

Har lige "talt" med www.serovarmeteknin.dk deres KS 50 Inverter varmepumpe luft /vand pris ca. 22.000kr. kan køre direkte på varmeanlæget blot huset ikke er meget større end 100m2.
Du kører bare fra veksleren ( indedelen ) til fordeleren ved dine gulvvarmeslanger, og montere returventiler på slangerne.
Fra fordeleren køre du videre til dine radiatorer, men du må nok nøjes med lidt lav fremløbdtemperatur da pumpen er mest økonomisk sådan.

God fornøjelse!
Og nej! jeg er ikke sælger, har blot brugt meget tid på at komme ud af olieselvskabernes jerngreb.

/Rytter

rytter

Hej Jesper,
sidder lige og genopfrisker tråden - hvilken beslutning endte du op med, og hvordan kører det ? mvh. Frank
Hej Frank.
Heroppe i det kolde nord, rider vi jo ikke samme dag som vi sadler :-)
Faktisk er det høj-aktuelt, da jeg endelig har besluttet mig for at det ikke skal være en varmepumpe. Syntes at flere har fået sig nogle grimme overraskelser i de sidste 2 kolde vintre.
Jeg er nu ved at bestille et 10Kw pillefyr mrk. Scotte i stedet. Rimelig lav pris, og jeg vil yderligere udvide instalationen med radiatorer hele vejen rundt i huset, samt en ny combi-vandvarmer til at køre på piller om vinteren, og el om sommeren, når fyret er slukket. Så derfor også et pillefyr som kan køre ind med en højere fremløbstemp.

Mvh.

Jesper Schack
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis