alu eller zink-inddækning?

Hvad er kvalitetsforskellen på en f.eks. skotrende i alu og i zink?
Mit hus ligger ved kysten, har det noget at sige i den forbindelse?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Personligt vil jeg nok anvende Zink hvis jeg boede så tæt på Æ-Hav, det er dog det matriale der har været længst i anvendelse. Og jeg tror ikke aluminium vil holde så længe med den saltvands fugtige luft der kan være ved kysterne.

 

V.h.  Håndværkeren

Der må jeg blive dig svar skyldig, men en god gang Sikaflex holder næsten lige så godt, den køber du i skibshandelen.
Ja, det er kun i kippen hvor skotrenderne løber sammen der skal lodes..
Kan evt. overlappes også bukkes et stykke som kan lægges over og lukke kanten.
Så der skulle ikke være det store i selv at inddække?

Min tømrer siger, at på det gamle tag er det bedre ikke at lave undersænket skotrende, for at få udløbet tæt.

Har jeg ret i, at i så fald, skal inddækningen først laves efter at undertag, afstandslister og lægter er lagt?
Annonce
Fyr din tømrer omgående...!!!

Han er da helt fra den... han burde læse lidt på lektien, eller læse en læggevejledning engang imellem.

Der skal under ALLE OMSTÆNDIGHEDER laves underliggende skotrende.
At han påstår andet går at jeg ikke selv ville benytte ham til noget...

Men kan dog udføre selve frontspidsen med dobbelt skotrende, men bliver en dyr affære både at lave undersænket skotrende i undertaget som afvandet undertag til underliggende undertag, og en overliggende skotrende til afvanding af tagvand til taget igen.
Ja, jeg har jo selv læst læggevejledningerne, så jeg undrede mig også..

Han har dog lavet rigtig mange tage og går for at være meget dygtig, - også blandt andre tømrere, det er derfor, jeg har valgt ham.
Men det kan jo også være jeg misforstod noget i farten..
Det tjekker jeg lige.
Der er desværre rigtigt mange tømrer og tagtømrer der stadig laver den gamle skotrende, også selvom de måske laver mange tage om året.

Vi har i slagelse også en godkendt tagpartnere som sjovt nok heller ikke kan forstå man benytter undersænket skotrender i dag, men de er stadig godkendte som tagpartner hos Danske tegl som hedder Monier i dag.

Om de lægger mange eller få tage om året, betyder desværre ikke rigtigt noget om hvor dygtige de er til det, og det gør ordet tagtømrer, tagekspert, tagpartner osv... heller ikke.

Vær sikkert på han har lavet underlagte skotrender før, og kender til huntonit undertaget, og hvordan det lægges og afsluttes ved velux vinduer osv...

Men er han vant til at lægge banevarer undertag, men gamledags skotrender, så skulle du måske kigge dig om efter en anden tømrer så du ved tingene er i orden, når taget er lukket, eller som orla skriver benytte et fast undertag i brædder og tagpap.

Jeg har desværre efterhånden set rigtigt meget klamp, så jeg har desværre ikke meget til overs for folk som at en eller anden grund er bedre vidende, og ikke følger produkters vejledning, men det kan jo godt være  han er i orden alligevel.

At andre tømrer anbefaler ham plejer jo at være gode tegn.
Vil bare lige sige at huntonit undertaget, ikke er godkendt som kl1 undertag. Det er enda taget væk fra www.duko.dk. det eneste rigtig er at benytte brædder som undertag. ved godt det er noget dyrere. men der er lavet en beregning på. at hvis man som de fleste tager lån hjem i huset til at lave nyt tag. så vil afdragenen kun stige 20 kr. om måneden og så får man en undertag der holder evigt. og hvor det bliver noget billigere og lettet at skifte tag m.m.m.m.m i fremtiden. huntonit. banevarer. mener jeg efter min mening er noget l..., for med en forventet levetid på bane vare på ca. 15 år. mens de fleste tage holder væsentligt længere. så er det jo lidt træls at undertaget formuller før selv taget.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis