Hvor vigtig er fælgstørelsen?

Hej

Jeg har nogle splinter nye vinterdæk på stålfælge fra min gamle seat cordoba. Dem vil jeg gerne sætte på min astra. Men kan det lade sig gøre?

Størrelserne er som følger:

Cordoba
4x100
ET 38
Narv 57,1

Astra
4x100
ET38
Narv 56,6

Narven er altså 0,5 mm mindre på astraen. Derfor burde fælgene ihvertfald godt kunne komme på bilen, men så er det jo kun boltene som tager hele vægten. Kan det gå an?

Umiddelbart, uden at have erfaring på området, kunne jeg forestille mig at det ville være lidt dumt at forsøge, da boltene vel nok knækker. Men så har jeg ladet mig fortælle at man kan købe nogle adaptor-ringe som kan sættes på bilens narv for at gøre den lidt større, så man kan sætte fælge på med større narv.

Er der nogen som kan tale med om dette? Og kan man så få denne adaptor-ring af igen når jeg skal have mine sommerdæk på som passer til astraen? (dem har jeg ikke købt endnu, så de kunne jo evt. bare købes i "cordoba-størrelse".

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal havde sat centerring på, ellers kan det gå helt galt, disse ringe kan du købe et sted hvor de sælger fælg. disse centerringe sættes i fælget og ikke på navet.
hej mr seat      jeg tror altså dine cordobafælge er 4x98 og ik 4x100 det ka være lidt svært at se men når du prøver at centrer dem vil dine hjulbolte nok side lidt yderligt i bolthullerne og hvis det er tilfældet vil din hjul rende løse med tiden held og lykke mvh moris 1000

moris 1000

Hej Morris 1000

Jeg må indrømme at jeg ikke har målt, jeg har bare kigget på specifikationerne på nettet, hvor der står at de skulle være 4x100.. Men jeg har ikke tjekket.


 

fælgene fra seatén er 4X100
så ingen problem der , få fat på de omtalte ringe og du er kørende
Er en Astra en skodøse med alle de problemer Mr. Seat ser ud til at have.

Har overvejet sådan een flere gange. Men du ejer hvert 3 indlæg under bil så jeg tænker......

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

eneste problem er nok bare at forskellen i narven er 0,5mm, og jeg kan ikke finde centreringsringe så små..

Nogen der ved om de overhoved kan laves så små, eller om det overhoved er nødvendigt at sætte centreringsringe på når forskellen er så lille?


 

Ja, jeg har godt nok ikke været heldig.. Den kørte super da jeg prøvekørte den, og fik den endda tjekket på værksted inden jeg købte den.

Men så er der ellers bare væltet problemer ind.

Med alt det gode jeg har hørt om Opel Astra fra venner og bekendte, så kan jeg ikke forestille mig andet end at jeg har fået  en "mandags-bil", jeg tror såment nok modellen er ganske fin ellers.

Omvendt fik jeg den meget billigt, så der er luft i budgetet til lidt rep.

Indtil videre har jeg brugt 25% af købsbeløbet på dele og værksted, hvilket jo så giver meget billigt+25% = stadig billigt. Og bilen er ellers i god stand, når man ser bort fra motoren

Men mine forhåbninger er at finde frem til problemet, få det løst økonomisk fordelagtigt og så have en god bil der kan holde 4 års tid og som alt i alt har kostet under 30.000kr.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis