Trim af 7/8 dels rig

Jeg har lige erhvervet en NordWest 24 med 7/8-dels rig.
Er der nogen der kan give lidt hints til trim af riggen. Jeg har kun lidt erfaring med maste-top rig.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Bendix (den 23-04-2001).]
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Der er meget afgørende forskelle på at trimme en mastheadrig og en brøkdelsrig. Men brøkdelsrigge kan også deles i flere kategorier. Hvis jeg var dig ville jeg anskaffe mig en af de gode bøger, som er på markedet om sejltrim. Selv sværger jeg til den meget godt illustrerede "Rig- og sejltrim" udgivet på Dedekams forlag. Du køber den via internettet på www.dedekam.com, hvor du også kan se flere opslag fra bogen. Jeg har den altid ved hånden, både når riggen skal trimmes ind efter vinteren og når jeg løbende prøver både rig og sejltrim. Bogen koster 165,- kr og de er givet godt ud!
Hilsen
Simon Hansen, RJ 85 "D 100 Maya"
PS
Tjek også vores klubhjemmeside www.rj85.mobilixnet.dk
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til simonhansen2
Tak for dit svar. Jeg har købt bogen og den ser ud til at være virkelig god og grundig, samtidig med at den er relativt let forståelig.
Bendix
Hej
Jeg har trimmet min rig efter bogens anvisninger og resultatet er virkelig godt. Nu kan jeg virkelig få mine sejl til at stå ordentligt, også når vinden er rigtig hård. Men jeg var overrasket over, hvor hårdt jeg skulle spænde riggen op. Det havde jeg aldrig gjort, hvis jeg som før bare spændte vanter og stag efter "fornemmelse". Held og lykke med trimarbejdet!
Min båd er en RJ 85 - en 28 fod lang og 2,05 meter bred brøkdelsrigget båd.
Hilsen Simon Hansen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Simon
Jeg prøvede idag at trimme riggen. Som du, var jeg overrasket over hvor hårdt at især topvanterne skulle spændes. Jeg havde ikke mod til at spænde indtil vantet strakte sig så meget som anvist. Jeg kunne godt være lidt urolig over det søjlepres masten udøver på ruftaget - selvom der er en lodret understøtning om læ.
Jeg tror jeg vil vente og se hvordan riggen ter sig i hårdt vejr. Men det er en virkelig god bog!
Iøvrigt er det en flot hjemmeside I har!
Bendix
>Iøvrigt er det en flot hjemmeside I har!
>Bendix

Tak for det - men som vi tidligere har skrevet, var vores mål nogle gode rammer og i en god tone(!).
Det er lykkedes! -

Tonen var vi mest bange for, hvis nogle var voldsomme overfor nogle svar, og vi tog en masse forbehold for at kunne slette dem - men det er endnu ikke sket, og det er altså flot.

Men det er nu jer selv der er skyld i, at vi hjælper hinanden uden altid at forvente noget til gengæld. Og ser I på siderne efterhånden, er det fortsat fantastisk hvilken indsats den enkelte yder for at hjælpe en anden man end ikke kender, men som måske har samme interesse som en selv.

Det er da noget med at komme hinanden ved, og så passer det slet ikke på det man læser i aviserne om, at vi er ligeglade med hinanden.

Det gælder da vist ikke på denne adresse - vel?

Så den største rose må nu gå til jer, der svarer på spørgsmål.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis