udlufte bremser...Hvorfor?

Hejsa

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål om teori. Jeg har haft mange biler og har nok skiftet klodser og skiver på dem alle sammen ;-) og jeg har altid udluftet bremserne bagefter. Jeg har for nyligt gjort det på min Polo fra 1997, og jeg kunne skifte klodser og sætte skiver på uden at stemplerne på kaliberne skulle trykkes ind. Og nu er mit spørgsmål så: Hvorfor udlufter man så bremserne alligevel?

Jeg er ikke mekaniker derfor spørger jeg da jeg er nysgerrig, i min verden er bremsesystemet et lukket system således at der ikke er nogle utætheder. Så jeg har lidt svært ved at se hvordan der kan komme falsk luft ind.
Undskyld det nok lidt dumme spørgsmål, og jeg er sikker på at der nu er mange der kræmmer sig over mig
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja så forundres jeg,
for jeg har aldrig udluftet bremser ved udskiftning af klodser/bakker eller skiver/tromler, eneste tidspunkt jeg udlufter er hvis jeg har haft slanger eller rør adskilt af den ene eller anden grund eller hvis jeg har skiftet bremsevædske.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis du ikke har åbnet ind til bremsevæsken, er der ikke nogen grund til at udlufte.
Det er kun, hvis du skifter caliperen eller en bremseslange eller et bremserør, eller blot har skruet noget af dette fra hinanden, at der kommer luft ind og det fordrer udluftning.
Du skal dog ikke sætte dig hen og græde dine modige tårer over spildt ulejlighed, idet regulativerne egentlig foreskriver udskiftning af bremsevædske hvert, eller hvert andet år.
Fordi du har udluftet og dermed skiftet bremsevæske, har du måske forlænget livet på dine bremsecalipere!! :)

Med venlig hilsen
ktm

Nå, der var Gert og jeg rørende enige! :)
Glemte lige at undre mig over, at du ikke havde nødig at skubbe stemplerne ind. Der må du huske forkert, eller også var de gamle sager slet ikke slidte, da du pillede dem ud!

Med venlig hilsen
ktm

:-)

Klodserne var slet ikke så slidte, det var mere skiverne. Jeg har lige fået vw til at skifte hjullejer, og de nævnte at jeg nok snart skulle skifte skiverne, og så skiftede jeg det hele.

Men det skal dog siges at på de calipere hvor at jeg har måttet presse stemplet ind, der har det også været nødvendigt at udlufte.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis