At sætte en lus i skandækket...

Jeg er nu på 2. måned igang med forårsklargøringen. Udover almen klargøring, foretages der også en del vedligeholdelsesarbejder; bl.a. total afrensning af fribord, kalfatring m.m.
Da jeg i går fjernede fenderlisten, der løber langs skandækket, ventede der mig en lille overraskelse - skandækket er råddent i et 4 cm bredt bælte på langs (ca.55 cm).

Min umiddelbare tanke er, at udskære et retvinlet stykke - ca. 60 cm langt og 5 cm ind i skandækket, med rette vinkler inderst for nemhedens skyld. Herefter vil jeg isætte et stykke egetræ og rette til med høvl og slibning langs yderkanten. Men hvordan sættes lusen i? Skal der limes? og med hvad? Er der andet man bør være opmærksom på?

Nedenfor ses et forsøg på at skitsere problemet med et udsnit af skandækket. Man skal forestille sig, at skandækket ses ovenfra.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har ikke et tegneprogram, men fra bunden af udskæringen skærer du ud i en vinkel, som kan på føres lim, 2 cm fra kanten saver du et hak ca. 3cm som er parallel med bagkanten af lusen, heri sættes en undersænket skrue, så du kan høvle kanten, der sættes undersænkede skruer i hele stykket og epoxy aller den gode skumlim.
Er du i tvivl, om det ligger helt tæt overalt, så brug epoxy tilsat tykkelsesmiddel , så det bli'r en slags pasta, som ikke render underud, hvis der er et gab et sted.
HF Marine har sagerne.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej, tak for værktøjet.
Vedr. dit skandæk ville jeg skære bagkanten af det afrensede område rent, så det bliver ret. brug evt. overfræser med retholt til at skære efter.
Mod enderne skæres lusen til i omkring 30 grader udefter (med slip). Vinkelret på skandækket skæres lusen i ret vinkel.
Tilpasningen foregår som følger: lusen skæres i overmål, både på bredde, længde og tykkelse. Der høvles så lidt af længden til lusen passer ind i bunden af reparationen.
Fordelt over længden bores dybt undersænkede huller for rustfrie skruer. Bor dybt for, så der er plads til både at høvle rent uden at ramme skruerne og så der kan proppes af med limede tværtræspropper i samme træsort som skandækket.
På større både/fiskekuttere anvendes ofte stukbolte, der drives i forborede huller.
Lim det hele sammen og monter skruerne og lad det hele tørre til næste dag.
Hvis du nu har overmål på både tykkelse og højde, er det en let sag at høvle det overskydende væk, så du får en fin pasning.
Herefter monteres fenderliste.
God fornøjelse.
baadsen
Mange tak for svarene. Rart med hurtig og god hjælp. Det er en virkelig fornøjelse at spørge om ting herinde.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også