Thermografering

Kære Alle

I forbindelse med isoleringsovervejelser vil vi foretage en thermografering af vores murmestervilla bygget i 1937 med fuld kælder og udnyttet tagetage. Det vi ønsker at få ud af thermograferingen er en plan for, hvad vi først går i gang med at gennemføre af isoleringstiltag og måske en vurdering af, hvor lang tid det tager at hente investeringen hjem. Vi har allerede hulmursisoleret.

Men når man søger på thermografering er det ikke helt så gennemskueligt som man skulle tro. Der findes nemlig mange forskellige typer af tilbud. Jeg vil høre jer om, hvad I synes vi skal vælge for at få mest ud af thermograferingen. 

F.eks. ser et tilbud således ud:

Termofotografering af alm. hus. 2500,00 Kr

Termofotografering at alm. hus med rapport. 3000,00 Kr.

Termofotografering af alm. hus med tryk/undertryk. 3500,00 Kr.

Termofotografering at alm. hus med tryk/undertryk og rapport. 4000,00 Kr.

Termofotografering at alm. hus med rapport og varmetabsberegning. 5000,00 Kr.

 

 

 

 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det komemr vel an på flere ting:

Først og fremmest om dit hus kan klare en tryk prøvning. Dvs. er det nyt nok til at have dampspærre overalt ? Hvis ikke, så kan du roligt glemme de tre sidste punkter.

Hernæst kommer det an på om du selv kan finde ud af at læse en termografisk billede (det er ikke så svært), og finde ud af hvordan du gør noget for at rette op på problemet. Hvis du selv ved hvordan du læser og reageer på et termisk foto, så behøver du ikke nogen rapport. Står og skal sælge huset, så vil rapporten jo nok (såframt den er pæn), være en fordel.

Hej

Jeg får efterhånden en del opringninger om termofotografering af huse, men oplever så også, at ukyndige har den opfattelse, at det er et røntgenapparat man kommer med og kan gennemskue alle deres konstruktioner.

Termografi er et rigtigt godt redskab at have, men det er personen der anvender det, og vedkommendes evne/erfaring til at tolke billederne, der er det vigtigste, og billedmaterialet kan absolut ikke stå alene.

Det jeg mener er at det er vigtigere at få en erfaren energirådgiver til at se på huset/konstruktionerne, og så eventuelt bruge termografi de steder hvor man er i tvivl.

Jeg er ikke en særlig god sælger, så det er nok den "smarte" termografioperatør, der løber med ordren, til dem der sidder med en "indre drengedrøm" om at have en masse termografibilleder af sit hus.

Der findes eksempler på at huse termofotograferes udefra i højt solskin midt sommer, som bevismateriale for at hulmursisoleringen ikke er mangelfuld, hvilket er totalt værdiløst.

 

Hvis man skal have sit hus thermofotograferet, kunne jeg forestille mig, at det skal være om vinteren og at hele hytten skal være godt opvarmet over flere dage, så man har maksimal temperaturforskel, ellers kan jeg vanskeligt forestille mig at det vil give et retvisende billede.

Orla Nautrup!, følgende er ikke møntet på dig, idet jeg tror fast på du er en af de relativt få seriøse! :)

Jeg er også bange for, at der er mange lykkeriddere i markedet, som er nyt og mystisk. Alt nyt er som regel meget mystisk og så kan der skovles guld som vi ofte ser f.eks. i elektronikbranchen, med nye gadgets. (Jeg betalte kr. 38.000 for min første mobiltelefon!)

Alene det at finde frem til selve kameraet og finde ud af, hvad et sådant koster, er ikke meget nemt, men den reelle pris for et sådant kamera løber nok ikke op i multihundrede tusinder, nok snarere 2-3.000 eller mindre. Der forlanges nok meget mere, officielt i hvert fald.

Ligeledes vrimler det heller ikke med anvisninger på, hvorledes man skal tolke sådanne resultater.
Det er som om man gerne vil holde al viden om materien tæt ved sig selv, ud over at man fortæller at det er ikke bare lige at tolke.

Jeg undrer mig meget over, at Staten råber op om at vi skal være energibevidste, men henviser så blot til energikonsulenter, der ofte tager sig meget dygtigt betalt, og måske i sidste instans blot fremkommer med en ubrugelig rapport, i stil med rigtig mange tilstandsrapporter.
For mit vedkommende ser jeg som i dag, hvor vi har haft rimfrost, at mit tag øjensynligt er varmt visse steder, f.eks. omkring skorstenene, der er i brug. Får jeg så en thermofotografering, vil den helt sikkert vise at taget er varmt omkring skorstenen, som jeg rent faktisk selv har luret, og en besked på at det vil kunne betale sig at isolere omkring skorstenen. Skorstenen er i forvejen opvarmet af uudnyttet varme som er tabt, hvorfor en eller anden hypotetisk isolering yderligere omkring denne, vil være helt omsonst og voldsomt kostbart.
Er jeg galt afmarcheret?
Ligeledes har jeg nogle garager, hvor kun en del af ståltaget er isoleret. Det ses også meget tydeligt med rimfrost, men det er der jo heller ingen grund til at få på papir, når man i forvejen ved det.

Kunne man selv få fingre i et sådant kamera til rimelige penge, kunne man formodentlig lære at tolke billederne, og meget jævnligt eksperimentere under forskellige påvirkninger, blæst fra den ene og anden retning osv.

Der er dog en kommune i det jyske, jeg husker ikke lige hvilken, der tilbyder kommunens borgere en gratis thermofotografering. Det opfatter jeg som et ærligt og velment tiltag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ....jeg vil for det første mene at det er spild at tryk prøve sådan et gammelt hus, og for det andet burde sådan et hus være rimeligt nemt at chekke op på og se hvor der kan gøres noget ved isoleringen ,evt en tømrer vil kunne se hvor det er rentabelt at sætte ind.
Mvh. Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Annonce
Hej ....jeg vil for det første mene at det er spild at tryk prøve sådan et gammelt hus, og for det andet burde sådan et hus være rimeligt nemt at chekke op på og se hvor der kan gøres noget ved isoleringen ,evt en tømrer vil kunne se hvor det er rentabelt at sætte ind.
Mvh. Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Skrevet af mjt på 12 mar 2009 09:04

Kære Alle

I forbindelse med isoleringsovervejelser vil vi foretage en thermografering af vores murmestervilla bygget i 1937 med fuld kælder og udnyttet tagetage. Det vi ønsker at få ud af thermograferingen er en plan for, hvad vi først går i gang med at gennemføre af isoleringstiltag og måske en vurdering af, hvor lang tid det tager at hente investeringen hjem. Vi har allerede hulmursisoleret.

Men når man søger på thermografering er det ikke helt så gennemskueligt som man skulle tro. Der findes nemlig mange forskellige typer af tilbud. Jeg vil høre jer om, hvad I synes vi skal vælge for at få mest ud af thermograferingen. 

F.eks. ser et tilbud således ud:

Termofotografering af alm. hus. 2500,00 Kr

Termofotografering at alm. hus med rapport. 3000,00 Kr.

Termofotografering af alm. hus med tryk/undertryk. 3500,00 Kr.

Termofotografering at alm. hus med tryk/undertryk og rapport. 4000,00 Kr.

Termofotografering at alm. hus med rapport og varmetabsberegning. 5000,00 Kr.

 

 

 



De priser du skriver her, lyder umiddelbart også dyrt. Jeg gav 1850kr. for at få fotograferet min bolig udefra (klimaskærmen), og det var med en fint proffessionelt udført rapport.

Det viste sig så, at min hulmursisolering var sunket sammen, så der kun var ca. 3/4 af muren der var isoleret, selvom isoleringen kun var 8 år gammel :-(

For lige at rydde et par misforståelser af vejen..... et thermografi-kamera af rimelig kvalitet koster omkring 100.000 (+ moms) - og skal man have noget rigtig godt, starter priserne noget højere. Desuden kræver disse kameraer politi-godkendelse, da de grundet deres følsomhed kan anvendes militært, ligesom der ved erhvervelse af kameraet medfølger 2 ugers kursus i brugen af det (incl. software til energiberegning etc.).

De kameraer, jeg omtaler ovenfor, kan se udåndingsluften fra musen på loftet  

Og ja, der findes mange lykkeriddere på markedet, der kan lave en thermografering for 1000,- kr. Men som Orla nævner, så er det manden bag kameraet og hans viden om bygningskonstruktion, der er vigtig.

Jeg ville derfor kun vælge en leverandør, der kan lave et komplet energimærkning, incl. trykprøvning - og har gjort det i flere år.

Samtidig skal du overveje, hvad du vil  bruge rapporten til! I forbindelse med et nyt hus kan jeg se relevansen, for der får du en vigtig dokumentation for, at huset er lavet efter forskrifterne (trykprøvningen kan give nogle rystende resultater). Men i et hus som dit er garantien ligesom udløbet - og en gennemgang med en bygningskonstruktør (eller lignende) tror jeg vil give meget mere. Vedkommende kan hurtigt angive, hvor der kan/skal sættes ind (isoleringstykkelse loft, evt. indskud i etageadskillelse kælder/stue, evt. skråvægge/skunke og endelig vinduer og døre) - samt hvad der bedst kan betale sig (og hvordan det skal udføres).


Mvh.

Jan R.
Jan R - Du vrøvler.... Politi ????

Vi har dem i stor stil i el branchen da de bruges til at kigge tavler efter - dårlig forbindelse = varme !

Så jeg har ofte lånt et på arbejde og snart fotoet mange huse....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tjah - så er reglerne enten ændret indenfor de sidste 3 år eller jeres kameraer er ikke følsomme nok (men det burde de være til jeres formål).

En af mine bedste kammerater lever af thermografering - og vi anvender dem også på min arbejdsplads, og begge steder har vi politigodkendelsen.


Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis