Hvad kræver ikke byggetilladelse

Vi bor i rækkehus, og ville gerne lave et lille læskur i træ (2kv.m. 1,60højt, 0,7bredt, skråt tag) op ad den 1,80 m. høje havemur ind mod naboen, beregnet til havestole og hynder når det regner eller vi ikke er hjemme.

Naboerne er helt indforståede - de ville slet ikke kunne se skuret - men jeg har nu fået at vide at der kræves byggetilladelse fordi det er op ad skel.

Jeg har fra andre fået at vide, at ting som ikke er mur- og jordfaste, som feks. mit halvtag, et drivhus eller en stor kasse til hynder mm. ikke er omfattet af bygningsregelementet, så hvis jeg blot laver skuret/halvtaget så det kan flyttes uden videre så undgår jeg alt bøvlet, - er det korrekt??

Mvh
SørenH

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis i skal lave noget over 10 m2 så skal i søge og hvis det er højrer ind 2.5 m i skel ellers skal der ikke søges

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Der skal ALTID søges eller anmeldes (varierer som jeg har forsået det lidt fra kommune til kommune hvordan de tolker de nye regler) hvis du placerer dig i skel. MEN, hvis du nu lige får din nabo til at skrive under på en bemærkning om at det er ok med dem, så skal der i det mindste ikke en nabohøring til, og du vil normalt kunne gå igang indenfor et par uger.

Men som green siger, hvis naboerne er indforstået, og der er tale om en småting uden større værdi, så går den nok alligevel.
Hej kloge ho'der, og tak for svar, men jeg er nu forvirret på et højere plan.
Citatomskrevet:
"Under 10m2 og 2,5m's højde i skel OK"
"Altid søges, og afhængigt af kommunernes udlægning af nye regler"
"Hvis naboerne siger OK så gå igang"

Er der ikke nogen som kan henvise til konkrete regler, eller er det altsammen op til et skøn??
Jeg mener, - en kasse fra Brugsen på størrelse med en bænk er ok, men enhver kan forstå, at en container ikke er det, men hvad siger reglerne helt konkret, og (meget gerne):
Hvor står de regler beskrevet??
Jeg har umiddelbart ikke kunnet finde noget i Bygningsreglementet.

Selvfølgelig er sagen mere speget end beskrevet, og det vil komme for vidt at beskrive hér, men i en rækkehus-ejerflok er der altid nogen (!) som har ondt i r.... og forsøger at henvise til bebyggelses-%, selvom et halvtag/småskur som beskrevet til fulde opfylder lokalplanbeskrivelsen, naboer er fuldt indforståede, og ingen bliver visuelt forulempede da det skal være inde i vores afskærmede have.
Derfor orker vi ikke slagsmål hvis vi kan henvise til reglementer hvor der er beskrevet undtagelser for sådan noget som vores små planer.

Mvh
SørenH

 

Kig på http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00/0/54/0

Her ka n du få den nødvendige information. Men da reglerne er helt nye, så er det ikke alle kommuner (især ikke pga. rod efter kommunesammenlægningerne) der har nået at få fastlagt deres fortolkning af de nye regler, og du kan derfor risikere at blive behandlet efter de gamle regler, eller efter en fortolkning som der måske ikke HELT lyder som om den hænger sammen med gældende regelsæt.

Iht BR08 kap 1.5 skal ALT hvad der er tag på anmeldes til kommunen:

Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen:

1) Garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester på højst 50 m².

2) Tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger samt til teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m².

3) Enkeltstående ombygninger og andre forandringer i bebyggelser, der alene vedrører en enkelt boligenhed på højst 150 m² i etageejendomme med mere end en bolig eller en enkelt erhvervsenhed på højst 150 m². Den enkeltstående ombygning eller forandring må ikke medføre en udvidelse af etagearealet.

4) Vindmøller.

5) Satellitantenner med en diameter på over 1,0 m.

6) Nedrivning af bebyggelser, der ikke er omfattet af kap. 1.7.

7) Udendørs anlæg til opbevaring af husdyrgødning, korn og foder samt befæstede pladser.

Og iht. kapitel 1.3

Stk. 1

Et byggearbejde må ikke påbegyndes uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen, med mindre andet er bestemt i kap. 1.5 eller kap. 1.6.

Ergo:
Du skal have byggetilladelse til ALT byggeri der ikke kan nøjes med en anmeldelse. I det gamle reglement behøvede du kun anmeldelse/tilladelse hvis du IKKE overholdt nogle fastlagte regler.
Herudover skal du stadig, når du lægger tag på noget som helst, sikre dig at regnvand falder på DIN grund, og det medregnes som en del af din BBR (ja også et brændely eller et tagudhæng over din hoveddør !). Og du er desuden altid omfattet af lokalplanerne og evt. byggelinier og servituter for din grund.

Bor du en in etageejendom, klynge- eller rækkehus eller i en to families villa, så er du yderligere omfattet af særlige regler herfor.

De regler gladius omtaler er reglerne fra forrige år, som du principelt set stadig kan være omfattet af hvis din kommune endnu ikke har behandlet det nye bygningsreglement.

Omvendt, så er det vel svært at fastslå om byggeriet er færdiggjort før eller efter de nye regler trådte i kraft.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis