Toyota Previa 2,4 1994 ABS problemer

Hej LDS venner,

Jeg er selv gammel mekker, men har et lille problem jeg ikke lige kan se årsagen til.

Bilen er en 1994 Toyota Previa aut. 8 pers. med en 2,4 132 HK benzinmotor.

ABS lampen begyndte at lyse.  Herefter kan bilen finde på at aktivere ABS systemet ved blot en ganske let berøring af bremsen...livsfarligt da det jo er lig med praktisk talt ingen bremseeffekt - altså selvom man kører på tør vej, opfører ABS´sen sig som om det var på ren is.

Sikringen til ABS systemet er taget ud - og bremserne fungerer så ganske almindeligt - men hvad kan fejlen være ?

Kan man ikke udlæse fejlkoder på sådan en fætter selv ?

Har hørt noget om problemer med abs / speed sensorer foran på sådan en Previa - er det her fejlen ligger - eller er der nogen af jer som har erfaringer her ?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Vangsøe

Vangsoe
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan meget vel være en sensor, det kan også være ABS ringen, der pga af rust er knækket, venstre eller højre side, men kan ikke huske om den kan ses bag ankerpladen. Fejlfinding på denne model mener jeg er blinkkoder????. Men du kan skille stikket nærmest sensorene og ohme dem over de to ben mod sensoren. Hvis de ligger konstant og er rimelig ens, vil jeg tro, det er en ring, der er knækket

 

Det er vel ikke fordi du kører med uens store hjul?
Det gav i hvert fald mig nogle mærkelige problemer med min Mondeo.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej,

Nej - den kører med 15 tommer. Der var stor forskel i modstanden i de 2 sensorer, så nu har jeg bestilt 2 nye - i h........... de er dyre.

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej,
Nej - jeg kunne ikke umiddelbart se abs ringen - de kan vel ikke være SÅ dyre ?
Jeg har bestilt sensorer fordi modstandsværdierne lå meget forskellige - 9 og 73 Khohm - og har også hørt andetsteds fra at disse kan være et problem. Jeg bestiller nye abs ringe ( er dette den korrekte betegnelse på "Toyota" sprog ? ).
Hvordan nulstiller jeg ABS ECU´en ?. Eller er dette ikke nødvendigt ?
De fleste andre ældre Toyota jeg kender, har en diagnoseboks, hvor man ved at luse E1 ot T1 kan aflæse fejlkoder. Men jeg har ikke kunnet finde denne diagnoseboks i Previa´en.
Nogen som ved om den har een ?
Tak for indput venner !
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Ja rolig nu. Sæt dog sensorer på først. Ud fra målingerne bør det være der, problemet ligger. Abs skulle det ikke være nødvendig at "nulstille", bilen skal bare ud og trille, hvis ikke lampen slukker med det samme, så slukker den efter du har kørt et par hundrede meter. Jeg husker ikke, hvor diagnosestikket sidder på en Previa, kunne sidde under instrumentbordet til venstre for rattet, eller under motorklappen i en af siderne, men det er garanteret mage til dem, der sidder eks.vis på Carina E. Men jeg ville da prøve at nøjes med sensorer først, men ordet Abs ring er korrekt

hej Torben

Jamen jeg er skam rolig - helt rolig

Det var jo bare nemmere at få det hele ordnet på een gang, når man nu alligevel skulle til at igen !

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe


Vangsoe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis