Ventilation

Hej

I mit hus fra 1965 er der "naturlig" ventilation via riste i mur samt klap indendørs. Jeg er ved at gennemrenovere hele huset og har nu skiftet vinduer og i den forbindelse fået ventilationsåbninger i i rammerne. Mine spørgsmål er følgende:

Kan jeg så droppe ventilationerne i væggen ved at lukke dem af?
-eller er de med til at cirkulere den varme luft oppe ved loftet nedad og rundt i huset? 
Hvad med dimensioneringen? - (dem i væggen er jo større end dem i vinduesrammerne)

Med Venlig Hilsen

NIO
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

De ventilationsspalter du har i vinduerne, er kun til frisk luft udefra, min erfaring er at der altid er tryk og sug på hver sin side af bygningen.

Reglen er således at for hver 60 cm² luftspalte = 25 m² gulvareal.

Udover at du har luftspalterne i vinduerne, så har du også et emfang, den kan man ikke bruge til udluftning! Der forlanges en loft/væg udluftning i køkken/bryggers op 15 x 15 cm. men pas på, den dimension vil give træk den lufthastigheden er over 15 m/sek.


PE

Hej

Det er efter min mening en fejl, at du har fået leveret dine vinduer med ventiler i, da du jo åbenbart har frisklufttilførsel gennem dine vægventiler i forvejen.

Det er rigtigt som PEV skriver, at disse ventiler er beregnet som frisklufttilførsel, og så skal ventilationsluften stige op gennem udluftninger over tag fra vådrummene som er køkken, bad, toilet og bryggers.

Jeg vill lade ventilerne i vinduerne være lukkede, da det er dem der er dårligst placeret, og kun anvende dem i særlige tilfælde hvor der er behov for tilførsel af ekstra frisk luft.

Hej Pev

Jeg har 15x15 ventilationer i alle rum. - Spørgsmålet er om jeg kan sløjfe dem? evt. nogle af dem?

 

MVH

Nio

Skrevet af NIO den 10-03-2009 19:50

Hej Pev

Jeg har 15x15 ventilationer i alle rum. - Spørgsmålet er om jeg kan sløjfe dem? evt. nogle af dem?

 

MVH

Nio


Hej igen.

Jeg synes at du måske kunne formindske dem tilk den rigtige størrelse.

Egentlig, så ventilerer en 15 x 15 cm op til 94 m² beboelse.


PE

Hej igen

Glemte lige at sige at grunden til jeg gerne vil fjerne nogle af dem er at f.eks. når det blæser trækker det kraftigt i de rum vinden står på....-også selv om vi lukker klapperne.

MVH

NIO

Annonce

Hej

Den "rigtige" vægventil er en tallerkenventil som leder den friske luft ud langs væggene, men hvis det er klapventiler burde de kunne lukkes helt, og så har man jo "formindsket dem" som PEV skriver

Jeg forstår det sådan at dine klapper er med ventilation/sprækker i klappen og dem kan du så montere tape på bagsiden af (oprindeligt blev der leveret en plastanordning med til at lukke for disse sprækker).

Hej Orla

Behøver de at være så store i alle rum hvis jeg blot lukker dem med tape har jeg så ikke bare en 15x15 unødig kuldebro?

mvh

nio

Hej igen

Jo, selvfølgelig er det en kuldebro, men en gang imellem skal der jo også noget luft ind, og jeg mener ikke det er umagen/bøvlet værd at ændre på dem.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis