VVS - varmtvandsbeholder / krydsveksler

I forbindelse med mit byggeri skal VVS'eren nu til at lave installationen i teknikrummet. Der anvendes fjernvarme...

Da jeg påbegyndte byggeriet forestillede jeg mig blot en krydsveksler og har derfor ikke afsat det helt store plads til andet.. Dvs. jeg har indrettet et "teknik-rum" med højde ca. 1,2 m over bryggers og under etageadskillelse.. Lidt speciel løsning måske, men kunne ligeså godt bruge pladsen der fremfor at ha' 3,8 m til loftet i bryggers og bruge skabsplads på teknik der...

Sidenhen er jeg blevet klogere mht. krydsveksler og varmvandsbeholder. Der er ikke højde til alm. varmtvandsbeholder (160-200 liter), men forsyningsselskabet kan ikke forsyne en krydsveksler tilstrækkeligt i spidsbelastningsperioder...

Jeg forestiller mig nu en krydsveksler OG en mindre varmtvandsbeholder som buffer/akkumulator. Koblet i serie på forbrugssiden og parallelt på forsyningssiden...

Nu til sagen....

Er der nogen her der har et godt løsningsforslag?

Måske bør man forberede det for fremtidig solfangernalæg?

Kan evt. sende en skitse hvis nogen skulle kunne hjælpe mig her...

VVS'eren har hans forslag, men vil gerne ha' lidt modspil.. Det vil kun gøre løsningen bedre...

Ser frem til at få lid input..

 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens Schou..
Hvad er det forsygningsselskabet ikke kan levere i spidsb. er det temp eller tryk..??
Jeg tænker, :-) Hvis det er temp, kunne du måske sætte en lille varmtvandsbeholder op i serie med retur fra dit varmeanlæg på den ene side... koldt vand på den anden og ind i krydsveksleren.. det burde hjælpe..
Men er det tryk er der nok ingen vej uden om varmtvandsbeholderen. (men det burde det alså ikke være)..
De fleste værker vil jo gerne at vi alle bruger varmvandsbeholdere, så har de en buffer på nettet som vi andre betaler for... det er da smart.. Tror ikke du får problemer med en kryds, skal bare være en der kan levere vv ved så lavt tryk som muligt... ikke en af de ældre redan aqva-vita... men de er hvis blevet meget bedre..
Mvh Jan J

Hej Jan J,

Det er temp. de ikke kan levere... Det er en udstykning fra 2005 og jeg er den sidste på strengen. Nogle af de andre naboerne har nævnt at de ikke har så høj varmtvands-temp især i morgentimerne.

Og ja - det er jo netop fordi forsyningsselskabet ikke ønsker at deres belastning skal variere så meget og så er det bedre hvis vi alle hver især har lidt akkumuleret energi. Fint med mig...

Lige nu er mit løsningsforslag følgende (baseret på VVS'erens forslag):

Fjernvarmen kobles på (primærsiden af) en krydsveksler. Krydsvekslerens sekundærside kobles direkte i en varmtvandsbeholder således veksler opvarmer vand til akkumulatoren (beholderen). Hvis temperaturen falder i beholder pumpes der vand igennem krydsveksler til opvarmning. Veksler kobles til beholder med fremløb (veksler->beholder) i top af beholder og returløb fra bund. Herved det kolde vand i bund af beholder der pumpes til veksler.

Sammen med returløbet til veksler kobles kold brugsvand fra forsyningen således at hvis der tappes vand fra beholder tilløber der nyt fra forsyningen der opvarmes gennem veksler.

Så kan man så tilslutte solfanger anlæg i serie med veksler (før veklser) hvis man en dag skulle ønske det.

Ved ikke om det virker, men jeg har vedhæftet en skitse...

Er der nogle andre kommentarer eller forslag er de også meget velkomne!!


 

Hej Igen..
"Hvis det er temp, kunne du måske sætte en lille varmtvandsbeholder op i serie med retur fra dit varmeanlæg på den ene side... koldt vand på den anden og ind i krydsveksleren.. det burde hjælpe.. "


Skal lige høre om du forstår hvad jeg mener ..??
Hvor stor er den vv beholder... ??? Hvor meget vv skal I bruge...????
Syntes det foreslag set meget voldsomt ud, syntes også der mangler styring på det kolde vand..

Mvh Jan J
Hej

Jeg er noget i tvivl om hvad du mener. Men umiddelbart indgår der følgende komponenter:
- Krydsveksler
- Varmtvandsbeholder
- "Varmeanlæg"?..

"En beholder i serie med retur fra dit varmeanlæg på den ene side"..

Mit varmenalæg? Er det mon det øvrige anlæg til opvarmning af selve huset? Gulvvarmen?

Er ideen her at foropvarme vandet inden det kommer i krydsveksler og videre ud til forbrug? Jeg har lige et par spøgsmål så:
- Hvad mon temperaturen er på returen fra "varmeanlægget"? 25-30 grader? Det er vel nogenlunde svarende til overfladetemperaturen på gulvene
- Hvad mon fjernvarmetemperaturen er i spidsbelastningsperioder? Det skal jo stadig være over "varmt vand" temperatur. Ellers hjælper det vel ikke at foropvarme vandet med retur fra "varmeanlæg"?
- Hvordan vil det fungere i perioder med meget lidt varme på huset/gulvene?
- Er der foredele ved denne løsning i forhold til den anden som vist på tidligere skitse?

Jens

 

Hej Igen..
Du forstod det..ville bare vide det ;-).. ja det er hele din retur inden "ud af huset"
Men ja.. dit kolde vand vil blive forvarmet til ca. din returtemp.. Det kolde vand er vel 6-8 grader når du får det ind, og det er jo noget lettere for din kryds at varme fx 25-30 grader op til 51 end fra 6grader..
Mener det er en billigere og lettere måde at løse problemet på en "din" løsning..

"- Hvad mon fjernvarmetemperaturen er i spidsbelastningsperioder? Det skal jo stadig være over "varmt vand" temperatur. Ellers hjælper det vel ikke at foropvarme vandet med retur fra "varmeanlæg"?"
Din løsning tilfører jo heller ingen xtra nrgi.. Men det vil altid være en fordel at forvarme vandet..

Fordelen ved denne løsning er at du ikke har en større mængde vand du skal holde varm.... ulempen er som ved alle kryds, at det om sommeren kan tage lidt tid inden vandet bliver varmt, hvis du ikke laver et lille rundløb, hvilket de fleste kryds har i dag..

Mvh Jan J
Annonce

Hej Jan,

Jeg vil da helt sikkert tage dit forslag med i den videre diskution og bedste løsning.. Min bekymring vil dog stadig være hvilken fremløbstemperatur der vil være på fjernvarmen i deres spidsbelastning.. Vi er enige om at det vil hjælpe at forvarme vandet, men det er jo ikke sikkert jeg kan få det op på de 55 grader alligevel..

Med "min" løsning vil jeg jo opbevare nrgi'en i form af opvarmet vand. En slags buffer... Men der vil der jo være 55 grader varmt vand i beholderen...

Men 1000tak for input. Jeg vender det med VVS'eren.. Vil bestemt ikke afvise din løsning...

Jens


 

Hej Jens..
Jeg syntes blot "din" løsning er for dyr (vi skal jo være grønne :-)).. mange litter vand opvarmet altid.. ;-)
Men lad os høre hvad du får lavet.... De steder jeg har med det varme vand at gøre, forsøger vi at holde os så tæt på 51g som muligt.. Under 50 giver sygdomme og over giver kalk.. Verden er sku svær at leve i.. ha ha..
Held og lykke
Mvh Jan J

Hej igen...

Men det dyre ved min løsning er vel ikke forskellen i anskaffelse? Med begge løsninger skal der bruges en varmtvandsbeholder (??).. Jeg forstiller mig 80-100 liter med "min" løsning... Hvad med din?

Bare lige for at være sikker på din løsning... Din idé er at returvandet fra varmesystemet skal løbe gennem beholderen (på "beholdersiden").. Det kolde vandværksvand skal så løbe igennem spiralen og bliver foropvarmet der..??

Som jeg har forstået det rundt omkring er nye varmtvandsbeholdere mere økonomiske end krydsvekslere.. Er du af samme opfattelse?

Tak for hjælpen... Jens


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis