Når uheldet er ude...

Jeg gav slip på rebet..

”Jeg skriver, fordi De udbeder Dem yderligere oplysninger vedrørende min ulykke.
Jeg havde på skadesanmeldelsen i rubrikken >>hvorledes skete ulykken<< anført dårlig planlægning, som årsag til mit ulykkestilfælde.
Eftersom De ønsker, jeg skal forklare det mere indgående, håber jeg, følgende detaljer vil være tilstrækkelige.

Jeg er murersvend og på ulykkesdagen arbejdede jeg alene på et fladt tag på en ny 6 etagers ejendom. Da jeg havde afsluttet mit arbejde, havde jeg ca. 50 mursten til overs (omkring 110 kg.).
I stedet for at bære dem ned i hånden, besluttede jeg at sænke dem ned i en træbalje ved at bruge en talje, der heldigvis var anbragt på bygningens side oppe på taget.

Efter at have bundet rebet godt fast nede ved jorden, gik jeg op på taget, svingede træbaljen ud og læssede murstenene. Så gik jeg ned igen og løste rebet, idet jeg holdt godt fast for at sikre en langsom nedsænkning af de ca. 110 kg mursten.
Bemærk, at jeg på skadesanmeldelsen anførte, at jeg vejer 71 kg.

På grund af min overraskelse over at blive revet væk fra jorden så pludseligt, mistede jeg ånds nærværelsen og glemte at give slip på rebet.
Det er vel unødvendigt at sige, at jeg i pæn fart fræsede op langs hussiden.

Omkring 3. sals højde mødte jeg træbaljen, der var på vej ned. Det forklarer kraniebruddet og det brækkede kraveben.
Dette møde nedsatte kun farten lidt, så jeg fortsatte min hurtige opstigning og standsede ikke før fingrene på min højre hånd var 2 knoer dybt inde i taljen.
Heldigvis – på dette tidspunkt havde jeg generhvervet min ånds nærværelse og var i stand til at holde godt fast i rebet trods smerterne.

Omtrendt samtidig ramte baljen med murstenene jorden…..og bunden gik ud af baljen. Befriet for vægten af stenene vejede baljen nu ca. 20 kg.

Jeg referer igen til min vægt som anført på skadesanmeldelsen.
Som De måske kan forstå, begyndte jeg en hastig nedtur langs bygningens side.

I 3. sals højde mødte jeg igen baljen på vej op. Dette ligger til grund for 2 brækkede ankler og hudafskrabningerne på den nederste del af kroppen.

Mødet med baljen nedsatte hastigheden tilstrækkeligt til at mindske skaderne, da jeg faldt ned i murstensbunken og heldigvis brækkede jeg kun 3 ryghvirvler.

Jeg er dog ked af at skulle fortælle, at da jeg lå der og ude af stand til at rejse mig og betragtede den tomme balje 6 etager over mig – mistede jeg igen ånds nærværelsen……….jeg gav slip på rebet !”

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Shit happens! :)

Med venlig hilsen
ktm

denne hendelsen har jeg set i tv.

med mythbusters.! med tynden med mursten og testdukken buster.

på den samme rækkefølge som du har fortalt.???

Jeg hader bare dage som den...!!

En sand historie, er dog, at jeg engang havde en rigtig uheldig uge.

Jeg startede med at få en fukssvans i hovedet. Tabt af en tømrer der gik på spærene ovenover. Da jeg kikkede op igen, hang der en sømpistil 20 cm over hovedet på mig.
Senere skulle jeg flytte firmabilen. Så jeg springer ind i den og da jeg bukker benet, får jeg en skruetrækker i lægmusklen. Mine bukser var gået i stykker og derfor hang den ligekærvede i en træls højde!!

Dagen efter skulle jeg flytte noget murerstillads. Jeg løftede pladen og trådte tilbage på mit dårlige ben, den knækkede sammen, pga. smerten. Det resulterede i at pladen faldt ned bag mig. Og da mine fingre sad fast i pladen, fik jeg den i panden og blev slået ned i det hul som jeg lige havde lavet...
Jeg faldt en lille meter ned på blødt sand.
Da jeg så var ved at rejse mig, så jeg arbejdsmanden, der var ved at vælte med en børfuld af smadder. Han grinede så meget at han ikke kunne få vejret...!!

Derefter tog jeg hjem og holdt fri. Jeg turde simpelthen ikke arbejde mere;-)

Næstformanden

PS. Og så er det ikke engang løgn!!

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ja, man kan næsten ikke tillade sig at grine, men alligevel....... og så især når den er sandfærdig

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis