VGA stik

Skal have en netbook jeg kan tilslutte et tv. Kan se at der står at der er et VGA stik til nærmest dem alle, og ville vide om jeg kan sætte et VGA stik til scart stikket i et tv?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke umiddelbart - det kræver en noget specielt adapter og måske også specielle drivere. Der er jo ingen lyd i et VGA signal. Mange nye TV har dog VGA indgang.
generelt får du en meget ringe opløsning via scart stik - i praksis kan det kun bruges til at se film via computerens DVD drev - her er det så bedre at købe en dedikeret 200 kr's DVD afspiller da den vil give et bedre billed resultat - desværre. - at se tekst via scart stik vil kræve at du er acceptere at teksten står meget "grumset" - gå istedet efter en bærbar med DVI udgang eller køb en dock med DVI udgang.
Der er ingen der konvertere VGA signal over til SCART, det er dyrt og ekstrem dårligt. Enten så er det VGA eller HDMI, andet kan du godt glemme om.

Din skærm skal enten understøtte VGA/HDMI forbindelse. I tilfælde af HDMI kræver det et digitalt udgang på din PC (DVI-D/HDMI).

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Skrevet af ElectricalFreak den 11-03-2009 01:44
Der er ingen der konvertere VGA signal over til SCART, det er dyrt og ekstrem dårligt. Enten så er det VGA eller HDMI, andet kan du godt glemme om.


Det er hverken umuligt eller dyrt at konvertere VGA til scart. Hos Biltema kan du købe kabler til det formål fra kr. 89,-

Søg efter varenummer 84-680 ell 84-681 ell. 84-682 på hhv. 1,5 - 5 & 10 meter.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Skrevet af NielsChr den 10-03-2009 20:59
generelt får du en meget ringe opløsning via scart stik - i praksis kan det kun bruges til at se film via computerens DVD drev - her er det så bedre at købe en dedikeret 200 kr's DVD afspiller da den vil give et bedre billed resultat - desværre. - at se tekst via scart stik vil kræve at du er acceptere at teksten står meget "grumset" - gå istedet efter en bærbar med DVI udgang eller køb en dock med DVI udgang.

Nu må der vist lidt fag snak ind i denne debat.

VGA er langt bedre end sit ry. Faktisk er farveopløsningen langt højere i det analoge VGA kontra det digitale DVI/HDMI. Dette er dog blevet forbedret i HDMI 1.3
Den digitale overførsel i DVI/HDMI giver modsat mulighed for at udregne bit strukturer, så støj i kablet ignoreres langt bedre, hvorved billedet kan opleves "bedre" men det er vores øjes måde at opfatte støj på.

VGA 15 bens D-sub stik eller (5 stk BNC) er de 3 grundfarver, samt særskilt H-sync og V-sync i hvert deres 75 ohms coaxial leder med signal på 0-0,7v p-p

R-G-B i et scart stik er baseret på de selvsamme 3 grundfarver mens disse understøttes af sync via ET samlet cvbs. Man kan godt fabrikere et kabel der overfører fra 15 pins vga til rgb i scart som eks. BilTemas "Kina" kabel, men jeg gætter på der kun er ca. 50% chance for det virker, og de restende 50% er med forringet billedkvalitet pga. den inkompatible sync. overførsel.

Jeg ville undersøge muligheden for at benyttes et YC kabel (også kaldet S-Video) samt et minijack til lyd fra din pc, over i dit scart. Dette giver en rigtig og god og stabil overførsel.  

Kun perfekt er "godt nok"

Annonce
Fandt lige denne sammenligning af farver i HDMI kontra HDMI 1.3:

The notable addition to the new HDMI 1.3 specifications is the support for 30-, 36-, and 48-bit RGB or deep color, a specification that takes color depths beyond what the human eye can see. The standard that govern today's displays is called the ITU 601 standard. This standard will only allow 60 to 80 percent of all the variety of available colors, even if the display unit itself is capable of supporting more. Most of the displays only have a color bit depth of usually 24 bits RGB. This color bit depth will give sixteen million colors and that is distinguishable by the human eye. This is the cause of onscreen effects and scaling which is noticeable by people. With 36 color bit depth and 48 color bit depth the human eye does not have the ability to distinguish these effects. A device that has the capability to directly display colors in a specific format without having to minimize the number of colors by software is called a deep color device. This extra bit depth is needed to minimize posterization with extended gamuts such as xvYCC.

24 bit som bruges i HDMI 1.1 kan altså noteres med det menneskelige øje.
Analog VGA har ikke disse begrænsninger, ud over de problemer som dårligt konstruerede billedkredsløb kan skabe.

Kun perfekt er "godt nok"

Skrevet af cru den 13-03-2009 19:30

Jeg ville undersøge muligheden for at benyttes et YC kabel (også kaldet S-Video) samt et minijack til lyd fra din pc, over i dit scart. Dette giver en rigtig og god og stabil overførsel.  


En fin opdatering, men din slutning halter: om du benytter YC kabel og omsætter det i et scart-stik, eller en dedikeret ledning med samme formål, giver vel ingen forskel?

Ellers er jeg helt enig med dig i, at såfremt der er direkte indgang for YC i TV'et, vil det være den optimale løsning i trådopretterens situation.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Hej Franke.
På mange tv kan YC tilsluttes direkte og det var egentligt det jeg mente, men ikke alle har et phono input til lyden, nogle skal have lyden ind i scart. Jeg skrev derfor "minijack til scart," men det gælder naturligvis i sætningen kun lyden.
Trådopretteren bør nok kigge i manualen over tvét, og erkende tilslutningsmulighederne inden han køber kabler. Ved YC er lyden altid særskilt kablet. Andre tv har YC ind i scart stikket, her kan man købe en adaptor til scartstikket der deler sig til 2 kabler.



Kun perfekt er "godt nok"

Det her gider jeg ikke - vi er jo enige. Det holder slet ikke...

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Tak

Kun perfekt er "godt nok"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis