El

Er ved at renovere vores hus og skal nu flytte stikkontakter væk fra dørkarmen(ifølge loven). Har tænkt over om det er nødvendigt at fræse længere ind og op på væggen (så er man fri for at trække længere rør og kabler) når det er plader??? Man kan vel pille kontakten af og lave et hul til dåsen  og "fange" rørerne bagefter???? Hvad med der der skal trækkes helt nye rør....skal jeg til at fræse fra loftet og ned til hvor dåsen skal sidde når det er gips/træ plader og der er hult bagved?????? Hvis jeg skal vil plader jo miste der fæste på grund af lægterne.....?
Hilsen Ane Katrine


AKKV

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til pladevæg/letskillevæg skal der bruges forfradåser http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98479_01.pdf I en pladevæg lægges rør/kabler i hulrummet, der skal ikke fræses i væggen. Ifølge loven er det kun en aut. elinstallatør som må udføre arbejdet.
Har du overvejet at anvende trådløse kontakter fra fx Lauritz Knudsen. På den måde kan du slippe for besværet med at trække ledninger i vægge, men istedet have konstant strøm til loftudtagene?

 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Åh ja... lyder dejlig simpel... er det ikke dyrt og kræver en del arbejde mht elektriker?????

AKKV

Super...tak. Ved godt jeg ikke må trække ledningerne selv, men må gerne fræse og lægge rør ind, hvis det var nødvendigt....s

AKKV

Hej Ane Katrine

Det er rigtig hvad Daniel P. skriver, du skal bruge forfradåser i hule vægge.

Til spørgsmålet om du skal fræse  fra loftet og ned, kan jeg sige at jeg har mange gange haft held med følgende fremgangsmåde.:

1. Bor et hul med et kopbor ca.75mm i diameter, ca 20-25cm fra loftet, tag en fibertommestok (den type som murere bruger) læg tommestokken mod væggen så tallende er mod tapetet, så kan du føre et led ind gennem hullet af gangen, hullets størrelse gør at du kan få 1 eller 2 fingre ind for at styre retningen.

2. Når enden af tommestokken kommer til syne ved det andet hul, kan du tape en snor eller søgefjeder i enden ( altså tommestokkens) derefter  folder du tommestokken stille og roligt sammen led for led, så har du en træktråd.

3. Efter endt kabelføring tager et stykke træ som lige nøjagtig kan gå ind i hullet (min. 120 mm langt) det skal kunne skrues fast på begge sider af hullet, så har du forskaldning til at skrue din "prop" i (som du naturligvis har gemt eller endnu ikke har fået ud af kopboret)
så er der kun et lille hul at spartle.
metoden kan bruges mange stedder, lofter, vægge, gulve, og andre lange smalle hulrum.

Ps. hav lidt tålmodighed med tommestokken, det kan drille lidt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ups.

Jeg glemte at skrive hvad du skal gøre opefter.

Der tager du et langt bor ca.25mm i diam. og borere skråt op (fy) gennem hullet i væggen, i den retning du vil kørere røret videre.

Super...dejligt at slippe for at fræse.....tak tak

AKKV

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også