yanmar 3gmc (evt vand der løver tilbae til motor)

Hej jeg har lige skiftet min 2gmc ud med en 3gmc. Nu har jeg så fået at vide at min udstødning evt sidder for højt i forhold til min manifol afgang. (derved kan der være fare for at vandet løber tilbage til motoren.
Spørgsmål: Er der nogen der ved hvad højdeforskellen skal være. Altså hvor meget potten skal sidde under højden på manifolden!
M.V.H
Alte

<p>&#160;</p>
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor højt sidder motoren i forhold til vandlinjen? Hvis det kølevandstilslutningen til udstødsrøret, så sidder min ca 8 cm under underkanten af udstødsmanifoldens afgangsport. Det har jeg haft på alle de både jeg har haft og jeg har aldrig haft problemer med returløb i systemet.

Mvh Finn
Tak til jer begge. Nu har jeg da en udgangspunkt. Ham jeg købte 3mgc,eren af siger, at hans potte sidder 50 cm under manifolden! Det kommer jeg aldrig op på.... Hvor meget krænger i med motoren igang (med sejlføring) ?? Er det et problem for motoren at sejle når båden krænger meget for det har jeg da gjort tit . F.eks. sejle på hård kryds med storsejlet oppe og med motoren igang. Jeg har aldrig hørt nogen sige, at det er et problemn for motoren??
Torben

<p>&#160;</p>
Hej
Der melder jeg pas, jeg har en Luna 26 motorsejler, men det er altid jerngenoaen der holder for. Men en motor kan faktisk klare en rimelig hældning, da smøreoliepumpens sugestuds altid sidder tæt på bunden af bundkarret, så du skal meget langt over før sugestudsen bliver blotlagt.

Mvh Finn
Sådan havde jeg også selv tænkt det, men hvad med mit evt. retur vand fra potten. Som jeg ser det må det da være nemmer for vandet at løbe tilbage til motoren med stor krængning eller hvad. Udligner det bare hinanden.... Med min gamle motor 2gmc,eren var det faktisk når vinden var agter eller vinden imod jeg følte at der var et problem med at trække, den følelse af at den ikke rigtig træk rigtig sket fx kun en til to gang over en sommer. Derudover var der ingen problemer! Nu kan jeg jo så se, at min motor er stoppet lidt i udstødningen og at det ikke kun er koks, men at det nok også har været vand der er løbet tilbage (Måske motoren er jo også fra 1983, og vi har ikke haft manifolden af i de 8 år vi har haft den. Nok en fejl som ikke kommer til at sket på min nye motor. Den bliver kigget til i manifolden mindst hver andet år.)
M.v.h
Torben

<p>&#160;</p>
Annonce
Hej.

Ja jeg kanse  at jeg har misforstået dit spørgsmål, jeg troede det gik på, om motoren kunne holde olitryk ved krængning.

Hvordan er udstødssystemet udført. Hvis det er lavet korrekt, så skal lyddæmperen ligge så lavt som muligt, og slangen fra dæmperen skal ligge , så du får en " svanehals " så højt over motoren som muligt. Ved kølevandsovergangen fra motor til udstødssystemet skal du hae indskudt en hævertbryder, den kan du se i ethvert af de store bådkataloger.

Hvis du kan få fat kataloget fra nautisk udstyr kan du under stikordet udstødssystemer se alt om hvordan det skal/bør være.

Mvh Finn
Mit anlæg tror jeg er lavet på den måde som du beskriver både med svanehals..... og hævertbryder men jeg skal da lige have undersøgt om det er den rigtige, og om den nu også virker!! Jeg tror dog stadig at mit problem er at jeg ikke har potten langt nok nede, da jeg ikke mener at jeg kan komme over de 25 cm forskel som det er nu....Det skal jeg lige have undersøgt

.....svanehalsen den skal da være efter potten og ud?? ikke mellem potten og manifold vel! for det er den ikke.
Men tak for hjælpen jeg skal lige op i weekenden og have målt det ud for kommer jeg over de 25 cm højdeforskel er det vel godt nok?
M.V.H
Torben

<p>&#160;</p>
Hej Alte
Det er som du skriver, svanehalsen efter potten. Grunden til at potten skal sidde "langt" under motorens udstødsafgang er, at der kan stå vand i udstødsslangen efter potten, når du så stopper motoren vil vandet løbe tilbage, der har du så potten til at oplagre det tilbageløbene vand i. Håber du forstår hvad jeg mener.

Mvh Finn
Jo jeg forstår godt hvad du mener. og mit system er også sådan, Min gamle motor har jo også sat der siden 1983 uden at den har fejlet noget. Så helt galt kan det jo da ikke være!! "Men den havde lidt rust i manifolden, som ikke burde at være der, ad vi skilte den ad "
Jeg tænker bare nu her da vi får snakket lidt om det, måske virker men hævert ikke længer? Den kan vel være utæt eller stoppet.? Det har vi ikke rigtig undersøgt!! Min er lavet i rustfri, og er et lukket system (selve huset). Har du en ide til hvordan, jeg undersøge om den virker som den skal?? Kan man bare puste i den for at se om den lukker tæt. Eller kan jeg hælde vand i den??
M.V-H
Torben

<p>&#160;</p>
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis