Midt i race-/rockerkrigen...

Her midt i skyderierne i Kbh oplever vi en lille solstrålehistorie, som får os til at se fremtiden en lille smule lysere.

Vores søn går på dagskole for børn med tilpasningsvanskeligheder (han har ADHD, eller DAMP, som det hed tidligere).

Han har fået en rigtig god ven, Hazem, og de trives virkelig godt sammen. Hazem er kommet til Danmark for et år siden, da hans mor, som er fra Egypten, blev gift med en ingeniør fra Island, som også er muslim.

Hazem lærer dansk hurtigere end vi skifter undertjavser, hans mor er 'hende den søde nede fra supermarkedet', hun lærer også dansk så hurtigt, hun kan.

Hazem var hjemme hos os for første gang i går, han har aldrig været i nærheden af en hund før, men der gik ikke længe før han og vores Balto var på bølgelængde, son det kan ses på billedet herunder.

Naturligvis skal man ikke lukke øjnene for al den ballade, der er på Nørrebro, men når man ser integrationen som den burde være, indser man også, at det ikke er nationaliteten eller hudfarven, som laver problemerne, men det, som foregår mellem ørerne, og det kan jo blive spoleret uanset hvor man kommer fra.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, og hvor kan få dog ødelægge utrolig meget for mange andre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det en lille dreng eller en MEGET stor hund?!? ;-)

Ja, selvom jeg er ude fra landet, og ikke har ret mange (for at sige ingen) der er af anden etnisk baggrund, kan jeg også kun glæde mig over historien.

Jeg blev engang hevet op fra 4 meters dybde i en svømmehal. Det var en iraner der synes det var fantastisk, så længe jeg kunne holde vejret!!
Da jeg kom op, var jeg ham meget taknemmelig:-)
Han havde en dansk kone og barn med hende. Han tog barnet med til Iran for at møde bedsteforældrene, der var for svage til at rejse til DK. Konen skulle så komme derned 14 dage senere.
Det var lige før hun ikke ville hjem igen!! Hun blev passet og plejet og forkælet, fordi hun havde gjort deres søn lykkelig. Og det var lige før de ikke kunne have alle gaverne med hjem!!

Han blev egentlig en god ven. Og jeg nød at være sammen med ham fordi han altid var glad og hjælpsom. Uheldigvis flyttede jeg lidt lang væk, og vi fik aldrig holdt forbindelsen ved lige :-(

Ham findes der flere af ude i verden. De er ikke "dumme Perkere" allesammen!!
Jeg tror at det er os gamle (jeg gik ikke i skole med en eneste invandrer) der ikke er helt med på noderne. Min efternøler af en lillebror, har masser af venner. Både sorte, gule og brune!!

Og en lille sjov en: Jeg var begyndt at spille fodbold i en lille klub. Jeg kendte de fleste, men ikke ham jeg kom til at løbe sammen med. Det var en kæmpestor neger, med et kæmpe hvidt tandsæt. Han løber, i regnen, ved siden af mig og siger sammenbidt "- det er fandme ikke vejr for en neger at løbe i...!!"

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Begge dele... vores genbos søde datter kalder ham 'vovhest', og en af vores gode veninder betegner ham som den negative isbjørn (han er sort, ikke hvid, og han er færdigmeldt inden de nåede at sætte hjernen i)

Et andet godt eksempel på vellykket integration er den pige, der flyttede ind på mit kollegium tilbage i 90'erne. Hun og hendes forældre var flygtet fra Iran, hvor de var kommet i farezonen fordi de opfordrede folk til at tænke selv (som Shah'en gik ind for), hvilket Ayatollaens styre ikke var vild med.

De kom til Danmark, blev indlogeret i en flygtningelejr ved Århus, og i løbet af et par år havde datteren Sara gennemført gymnasialt lynkursus og danskundervisning i en sådan grad, at hun talte dansk med jysk/iransk accent, da hun flyttede 'ind hos os'.

Hun kastede sig over civilingeniøruddannelsen (svagstrøm) og gennemførte den på nogenlunde normeret tid, med afgangsprojekt indenfor 'Interaktiv illustration af differentialgeometri'

Der var et par sjove sprogbøvser i starten - hun skulle bruge 'Øksekød' til en ret, og hun ledte efter en 'Bukseklub' fordi hun gerne ville lære at forsvare sig, men det er jo bare med til at gøre historien endnu mere charmerende

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis