Pleje/klipning af nyanlagt hæk

Hej

Håber på lidt eksperthjælp herinde.

Er lidt bange for jeg er startet forkert ud med min nyanlagte 50 m. ligusterhæk på en hjørnegrund.

Den er plantet i Oktober 2007. Planterne var de mindste ( kan det passe ca. 60 cm. da jeg plantede dem )

Rørte den ikke før forår/sommer 2008 hvor den fik lidt gødning og en en let studsning i top og sider og så røg der et par centimeter af toppen igen sidste på sommeren 2008. Men er det helt galt ?

Hvordan starter jeg bedst op her i Marts måned ? Gødning og skal den så bare ha lov at gro året ud ?

Og hvordan får jeg den pæneste form på sigt ?

Håber på et par gode råd.

Tak på forhånd
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det lyder meget fornuftigt det du beskriver. Den tidligere genbo, anlægsgartneren, sagde, at det er svært at få en tæt og busket hæk, hvis man venter med at studse toppen til skuddene er helt oppe ikke sluthøjde. Han anbefalede som du gør, at man årligt lige napper toppen omkring Skt. Hans, så man opfordrer busken til at sætte sidegrene på de nye skud.

Mens buskene stadig skal vokse er det fint at gøde med noget med relativt højt kvælstofindhold. Når hækken er kommet i fuld højde kan du reducere kvælstofindholdet og øge P og K, der sikrer en god bladsætning og sund kulør. Da buskene er rodfæstede kan du godt gøde buskene allerede her midt i marts. Fordel eventuelt gødningen over forårsmånederne, så du giver forårsgødningen i marts, april og maj. Da buskene og rodnettet jo stadig er relativt små vil det give dem bedre mulighed for at udnytte gødningen. Og med de priser der er på gødning giver det jo ikke meget mening, at den bare udvaskes :-)
Det lyder da som om at du har gjort det helt rigtige.
Hække med en gennemgående stamme (som bøg, tjørn eller lærk) skal helst ikke have taget for meget af toppen, men det er fint med liguster.
Husk at den skal skråne lidt ind, så de nederste blade også får lidt sol.

Green

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis