montering af flamingobats i terrændæk

  • Hej alle.

    Ved emnet har været oppe mange gange, men synes generalt jeg mangler lidt omkring flamingobats montering.

    Ellers er det vel sådan her:

    Væk med gulvbrædder.
    Væk med strøer.
    Ned til "råt" terræn.
    Grus på til du når den ønskede højde 
    *flamingobats.
    Armerings-jernnet.
    Varmeslanger.
    Beton.
    Dampspærre.
    14 mm. svømmende gulv.


         
* Her er jeg i tvivl om man ligger 2 lag flamingobats af en given tykkelse,  
   og det andet lag, ligger man modsat/forbandt for at minimere kuldebroer, eller   man bare ligger et lag bats, og så armeringsjern på..? 


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Ved emnet har været oppe mange gange... Vis hele indlægget
91 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt noget på google

http://www.djerf.dk/images/betonleder3.jpg

http://www.djerf.dk/vnphoto.htm

Jeg ville dog lave dem helt ude langs væggene. Så retter man bare betonen af efter dem med en retskinne af aluminium, men det er selvfølgelig vigtigt at lederne er lige. Det er trods alt begrænset hvad du kan rette op med flydespartel, desuden er det dyrt. I øvrigt brug et stort pudsebræt til at pudse overfladen, de små laver bare lunker i det.
PS. Jeg ved ikke hvorfor de ikke har pudset lederne også, det er selvfølgelig meningen
de ledere der er det striber man ligger af beton og sørger for det er i vatter og lader det tørre? og så hælder man mere beton i bagefter og kører skinnen på dem?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Prøv at kigge på dette link.

http://www.sundolitt.dk/upload_images/069A069E43644A518113F3705862CAC2.pdf

m.v.h
nogle meget gode billeder men der er ikke rigtigt nogen billeder af ledere? men ellers ret gode illustrationer...

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er da billeder at ledere i mit først link! http://www.djerf.dk/images/betonleder3.jpg

At lade lederne tøre først er ikke den rigtige måde at gøre det på, da de så  ikke kan pudses ordenlig sammen med resten af gulvet. Jeg prøver lige at beskrive arbejdgangene i det så du bedre kan forstå det i en helhed.

1. Du laver ledere som rigtigt nok er stribber af beton, helt inde langs væggene og ellers med passende mellemrum så retskinnen kan nå fra leder til leder. En skine på 2,5-3 meter er nok mest passende. Lederne må ikke nå at blive helt tøre inden i kan nå at lægge resten af gulvet. Så lav ikke alle lederne på en gang, så kan i helt sikkert ikke nå det. Regn bare med at have 1,5 times tid fra betonen er frisk til det skal være pudset sammen.

2. Der udlægges beton mellem lederne. 70-80 cm af gangen, så i kan nå ind og rette af og pudse. Inden der rettes endeligt af, er det en fordel at jævne betonen lidt med en skovl. Det skal  ligge lidt højere end lederne i først omgang så der er lidt at trække af.

3. Det overskydende beton trækkes bagud med retskinnen UDEN at trække skinnen ned i lederne (vigtigt)

4. Eventuelt småhuller efter afretningen fyldes op med lidt beton hvorefter overfladen pudses sammen med et stort pudsebræt til der ikke er flere huller.

5. Så er det første stykke færdig, så går man bare videre med det næste stykke på samme måde.

Jeg håber det hjalp lidt på forståelsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
det hjalp lidt ja. :) men dvs ledere er faktisk noget man lavet man betonen.... men ligger nogle striber med våd beton, måler de har den rigtigt højde og er i vatter, og så fylder man i mellem lederne.. man må bare ikke PRESSE retskinnen ned i lederne, men man skal prøve at følge dem (kan være svært da lederne som er lavet af betonen jo er våd). og så videre til næste etape.. Har jeg forstået det korrekt?

Murer læs lige det indlæg i pudsning vs vandskuring også :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Flot beskrivelse af en fremgangsmåde for at støbe gulv hvis man absolut selv vil blande.

Forventet forbrug til støbning af dit gulv.
Betongulve med alm. slid
Beton 4 m3
Cement 1152 kg
Cement sække á 25 kg 47 stk. 47x 52Kr =2444
Støbemix 4,5 m3 500 kr + fragt på ca 1000kr


ca 4000 kr ialt

Jeg vil skyde på det vil koste ca 5500 kr at få det leveret færdigblandet på en bil som flydebeton og så er det lagt ud på ca 2 timer i begge rum. Dette er min måde at prøve og anskueliggøre at det absolut ikke kan svare sig og selv bruge en hel dag på at blande beton. I mine øjne er den opnåede besparelse på projektet for lille til at jeg ville gide at bruge en hel dag med trillebør og skovl på at spare så lidt pnge. For slet ikke og tale om næste hvor jeg ville være helt splittet ad af at kravle rundt eller skovle en hel dag. Men det er bare min holdning til det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kan jeg sagtens se fiahgt det nok kan, men hvem ringer man evt til, og når alle 42 m2 kommer på en gang, kan man så nå at lave og rette gulvet til inden det tørre??

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ja det kan du sagtens altså nå at lægge det ud. Jeg købte mit hos Bygma sidste jeg støbte gulv men der er jo masser af betonværker der sælger det, men der er stor prisforskel på det. Nu ved jeg jo ikke lige om man kan komme til hos dig med en betonkanon men hvis det kan båndes i rummene er det jo hurtigt lagt ud. Vi støbte 26 m2 på en time og det var med vask og kaffe drikning bagefter. Men hvis man ikke har gjort det før skal man nok have en der har lidt tjek på flyde beton til at hjælpe sig de første gange.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også