Renovering af indervægge

Hejsa

Skal igang med anden renoveringsetappe af indervægge som består af gl. pudsede vægge.
Hidtil har vi gjort det på den "orginale" måde, hvor alt løst puds er blevet banket ned, pudset op igen hvorefter hele overfladen er blevet fuldspartlet, da der skulle glasfilt op ..... HOLD DA K*** et knokkel arbejde  

I mellemtiden er min spartel-mester (min kone) blevet gravid, og mit projekt kan derfor komme på hold indtil hun får kræfter til at spartle igen. Mig og spartel er ikke to forenlige ting , så den mulighed er slet ikke en option.

Jeg har set flere steder at det er muligt at klæbe gipsplader op hva. af gipspuds. Er det en teknik/metode I kan anbefale?

Har prøvet at bruge gipspuds til at lave en hel glat væg på vores lille toilet, som min kone nu har fået rettet op hva. grov og mellem spartel. Vil derfor ikke kalde det en ubetinget succes.

Da vores hus er forholdsvis lille, så vil jeg gerne undgå at skulle sætte forsatsvægge op, da de hurtig tager en 7-8 cm i dybden. Kan selvfølgelig benytte lejligheden til at smide 45mm isolering i, men det er sidste option.

\\ n.c.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min tidligere nabo, lavede nummeret med de tynde gipsplader der kæbes direkte på, det var han vældig godt tilfreds med, og så er det jo noget nemmere

Kun perfekt er "godt nok"

Jeg ville pudse de værste afskalninger op med alm puds... Køre en gang lip fliseklæber på med en tandspartel og hakke gipspladen direkte på og så lige give den 6-8 sømdybeler til at holde den på plads...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har, når jeg ind imellem havde behov for det, og hvor forskalning ikke var en mulighed, gjort det at jeg tog en frygtelig masse pollyfilla (køb en 5 kg sæk i dit lokale byggemarked), og tværede det ud på bagsiden af gipspladen i store klumper, og så stødt pladen op imod væggen. Læg pres på i 5-10 minutter og så sidder den altså FAST. Og imodsætning til lim, så er der ikke nogle organiske komponenter i pollyfilla. Ulempen er at det er ret svært at sætte en stor (120cm) plade på plads i en arbejdsgang. Så jeg skærer dem normalt over i mindre bidder hvis jeg har behov for at sætte mere end 50-60 cm op ad gangen. Eneste issue jeg har oplevet har været problemer med at få pladerne til at sidde snorelige hvis man har flere i rap siddende. Det er altså svært, for pollyfilla tørrer monster hurtigt op. Jeg har derfor indmiellem når behovet har været der, lavet nogle afstandstykker på væggene (en 6-8 stykker pr plade) som jeg på forhånd ved sidder HELT perfekt. Så er det bare med at presse pladen op til afstandsstykkerne (kan evt. også være lavet af gips eller gipspuds eller lign.)
Hvis du alligevel har noget løst puds der skal bankes ned, hvorfor så ikke filtse/pudse væggene istedet??

Der fåes tyndpudsmørtel der er indfarvet, så sparer du også en arbejdsgang.



Jeg overvejede også at klaske gips på væggene, men det er simpelthen så stort et arbejde at jeg ikke synes det kunne betale sig, så jeg banker bare det løse puds ned og pudser op igen. Hvis væggene i forvejen er enorm skæve, så bliver pladerne lige så skæve efterfølgende, så kan det bedre svare sig at lave en skald på væggen og rette skævhederne op, men ja, smag og behag..

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også