Afsyre murværk? hvorfor?

Jeg skal snart til at vandskure vores hus fra 30érne da vores fuger er meget porøse. Jeg støder hele tiden på folke der afsyre enten før eller efter arbejdet er afsluttet, hvorfor gøres dette? hvad er menningen med det?

Jeg skal desuden til at mure siderne på en indkørsel af brosten, skal der afsyres herefter?

På forhånd tak.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så vidt jeg lige husker, så afsyres der før på grund af urenhedder på muren. Den bliver fedtet igennem årene (bare se dine vinduer, hvorfor tror du de bliver snavsede) Og grunden til at der afsyres efter er for at fjerne det overskydende kalk i mørtelen, der ellers godt kan give grimme striber ned af vægen. Jeg er dog ikke sikker på om det også skal gøres på en vandskuret væg.

Det hjælper dog ikke at vandskure p.g.a. løse fuger, du skal rense fugerne ud i en dybde af ca. 2-3 cm. og fuge dem op igen. før du vandskurer.

bestemt en dårlig ide at afsyre murværket inden det skal vandskures!!! Syren bliver i murværket længe og vil ødelægge vandskuringen

Den "rigtige" løsning (hvis man tager økonomien med i betragtning) ville være at give det en let sandblæsning og køre det over med en gang 0-2 strandmørtel. Evt afslutte med en gang farvet fils eller maling

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også