udkradsning af fuger når murstenene er med huller i

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om hvor langt ind jeg skal krads mine fuger ud fordi de mursten jeg har er dem med huller i (HULSTEN). Måske det ikke gør nogen forskel. Fugerne er ret porøse og med stemmjernet kan jeg rimeligt nemt grave mig ca. 2 cm ind og den puds der kommer ud er let brunlig men det er måske meget normalt??

Tak for hjælpen.

tellme
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej tellme.

Du bruger da ikke et stemmejer til fuger, skam dig meget længe
Du kan roligt fjerne det løse mørtel imellem stenene. At det er brunligt er et spørgsmål om hvor fra de i sin tid fik gruset henne. Hernede i Sønder Jylland er mange gamle fuger gule eller okker farvede i det gamle mørtel lag.

V.h.  Håndværkeren

Du kradser bare et par centimeter ud.. Du køber et fræsejern og sætter på din vinkelsliber, så er det lige til at gå til.. Bare vær opmærksom på stenene, og især hvis det er glatte maskinsten, da du nemt kan komme til at æde noget af stenen når du fræser.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

god fornøjelse siger jeg

 

jeg har selv fuget hele mit hus om

det er godt nok et stort arbejde

 

men jeg tog et fræsestål på en vinkelsliber og brugte den til at fræse ud med fræserstålet er vel noget der ligner 3cm langt - jeg brugte bare hele længden

mine fuger var også ekstremt porøse men så går det meget hurtigt med at fræse ud
efterfølgende vaskede jeg væggen ren for støv og lign med en højtryksrenser for så at fylde fugerne igen
der er fyldningen der stjæler tiden

Dette er sakset fra http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=79&pi=10&pr=0

Fugningen udføres med en mørtel af samme styrke som muremørtlen. Her kan iblandes farve, specielt sand eller specielle cementtyper, der kan give fugerne det ønskede udseende og/eller den ønskede form. Fugerne skal altid komprimeres på en eller anden måde. Der kan bruges forskellige fugepressejern, der giver overfladen et særligt præg, men de fleste fuger komprimeres med en pind eller et kosteskaft efterfulgt af en afbørstning (trykket skrabefuge).

Du skal nok være varsom med hvilken fugemørtel du bruger, MAXIT universalmørtel er måske for stærk til din opgave. Håber der er en fagmand som kan give svar.

Mvh Asp
Annonce
Hvor gammelt er huset?

Hvis det er fra 60'erne og opefter, ville jeg bare fuge det i 1:10.. Enten bakke eller strandmørtel, afhængig af hvilken farve du ønsker. Bakke giver en brunlig farve, og er den mest "brugte" opmuringsmørtel, strand giver en mere blå-grå farve.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Hvad med MAXIT REPARATIONSMØRTEL. Er den anbefalelsesværdig?? - jeg har nu benyttet den flere steder. Har måttet kradse op til 4 cm ud for komme ind til stabilt niveau.

Der er tale om grå fuger udenpå de originale brune. Årsagen til at der skal omfuges hist og her skyldes den fuge som en i tidernes morgen ikke er lavet ordentligt. Dels er der ikke fræset dybt nok ind og dels er der for lidt cement i fugen lader det til. 
Hej Tellme.
Det var du længe om, du stillede dit spørgsmål d. 8/3-09 og nu stiller du så et nyt spørgsmål. Var det ikke en ide at du først respondere på de svar du har fået. Det er nemlig sådan nogen som dig der nogle gange får os op i det røde felt. Vi er mange der gerne vil hjælpe, men så forventes det også en respons fra spørgeren.

Håndværkeren
Beklager min manglende respons. Jeg skal forsøge at oppe mig og respondere på mine indlæg.
Men tak for din hjælp tidligere.

Hilsen
tellme
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis