Isolering af krybekælder

Hjælp! Jeg er både plaget  af fodkulde og finanskrise! Har et ældre hus fra 30-erne m. en meget lav krybekælder ca. 40 cm. Der er ingen isolering under plankegulvene, som er meget pæne (ville være meget ked af at udskifte dem).

Er der nogen der kan komme med alternative løsninger? Evt. erfaringer med at få isolering sprøjtet ind i krybekælderen 

Hjælp! Jeg er både plaget  af fodkulde og... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, men jeg kunne lige så godt have hørt efter hvad Orla Nautrup sagde til at begynde med, undersøg det grundigt eller lad være. Du kan læse om det på Bolius hjemmeside, søg under krybekælder.

Bolius skriver også at det ikke er direkte forkert at efterisolere sin kælder med rockwool, man skal bare sørge for at der er tilstrækkelig udluftning, så fugten kan komme ud uden at være afhængig af den lidt varmere luft, der indeholder mere fugt...
Jeg vil ikke være betænkelig med at gøre det igen, man skal bare være opmærksom på problematikken og holde øje med fugtigheden i krybekælderen og handle derefter. Men det er blot min holdning til emnet :o)
Har du tjekket hvordan det står til med fugten i krybekælderen, efter at du har isoleret? Jeg er bange for at når jeg først har isoleret, har jeg ikke mulighed for at holde øje med fugtigheden, da der bliver lukket helt af. Jeg kan selvfølgelig holde øje med at der er ventilation, men det er jo ikke nogen garanti for at der ikke dannes kondens på de kolde flader, særligt om sommeren. Jeg ved at min kælder p.t. er knastør, og helt fri for skimmel og andet lort. Men det ville være dejligt både for fødderne og økonomien, hvis det gulv kunne blive lidt varmere. Måske skal man bare lukke øjnene og kaste sig ud idet og ikke være så bekymret.

Tjaaa - måske er grunden til at den er den knastør fordi den nuværende ventilationsløsning går uhindret op igennem gulvet?!

Men det hjælper dig jo ikke med din udfordring - uanset hvordan du isolerer den er du nødt til at skabe ventilation - hvor meget fortæller ingeniøren dig, så du slipper ikke for ham i de meget få timer han skal bruge for at fortælle dig hvor meget og hvordan du løser det bedst (og for at holde ryggen fri imod forsikringen...) - huske at hente priser fra mere end en - de er ligeså pressede som alle andre i byggebranchen.

Til det rent tekniske er min holdning, at det er risikabelt hvis man fylder den op med et eller andet sålænge der ikke er noget terrændæk der forhindrer nedefra kommende fugt (har i omfangsdræn og isoleret sokkel? - hvordan står grundvandet i jeres nærområde...).
Isolering i bjælkelaget med luft ned til jorden kombineret med noget passiv ventilation, eller fylde det med eps og støbe et gulv synes jeg der er at foretrække - har du iøvrigt overvejet gulvarme? -Isolering alene gør jo ikke gulvet varmere!

Guleroden er selvfølgelig forbedret velfærd og økonomi - pt. er dit gulv jo ikke isoleret - det fugt eller andet kryb der pt. har åbent adgang til jeres hjem kan du jo med dette arbejde forhindre i at komme ind hvor i bor, sover, og spiser...

/BOFH

 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Jon, Jeg har selv et hus fra efterkrigstiden, som kun var isoleret med en 10 mm filtplade(sikkert for at hindre knirkende gulv). Jeg har en slags krybekælder, på ca. ½ meter, som jeg absolut ikke vil krybe i(ederkopperne er mega store :-)). Der skulle efter sigende være et klaplag på jorden, - hvorfor ved jeg ikke, men klaplaget er i dag, et lag pulver, som bugter sig i bakkedal. Jeg overvejede også at blæse "noget" ind under gulvet fra udluftnings ristene, men blev på det kraftigste advaret mod denne løsning. Derfor måtte jeg bide i det sure æble, og brække det gamle gulv op. Brække i ordets bogstavlige forstand, der var brugt 7 tommer søm, som sad fast, så næsten alle brædderne stod ikke til at rede. Nå, - jeg blev anbefalet at starte med at "underbinde med kobbertråd" ved bunden af stolperne, i et zik-zak mønster(en række ad gangen). Herefter at lægge en vindpap ned på kobbertråden, med en flig op om stolpen. I denne "seng" lægger du så din isolering. Afslut evt. med denne pap-plade før gulv-spånplader(pap-pladerne forhindre knirkende samlinger - der sprang jeg over, hvad jeg fortryder i dag - - på den anden side kan en evt. indbrudstyv ikke snige sig ind på os). Der kan nu komme vind ind under dine stolper, som derfor er sikret mod råd. Vindpappet isolerer, så du får den fulde udnyttelse af dine 100 mm isolering.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Annonce
Hej Jon

Jeg skal i gang med det samme projekt som dig... Jeg gør på nøjagtig samme måde som "GranDanoar" har beskrevet i sit projekt... Det ta lidt ekstra tid, men jeg er overbevist om det er den bedste løsning for ens hus. Jeg er selv ejer af et hus fra 1934 og jeg har også rådført mig hos experter og de har sagt at det er den optimale løsning for mit hus... Jeg går i gang med dette projekt om ca 14 dg og det er ca 55 kvm gulv der skal laves på denne måde...
Hej

Hvis i vælger at efterisolere krybekælderen, må i ikke anvende vindpap eller andet plademateriale, da dette er meget modtagelig for skimmelsvampeangreb.

Vælg i stedet en løsning med en T-lægte ( en lægte med et påskruet/påsømmet forskallingsbrædt) på tværs under bjælkerne, som kan bære en Rockwool Super A-loftsbats i enten 45 eller 70 mm med vlisen nedad. Denne batts er stiv så den er selvbærende på de 60 cm, og bliver ikke angrebet af skimmelsvampe, ligesom  man får mindre kuldebroer, når isoleringen også går under bjælkerne.

Derefter fyldes op med isolering mellem bjælkerne på normal vis, og der afsluttes med en fugt- dampspærre inden trægulvet lægges.

Husk at 22 mm gulvspånplader kræver en max. bjælkeafstand på 60 cm, og skal limes både i samlinger og til bjælker.

Hvad piber I over?
Så længe I kan komme under bjælkelaget er det da bare ind under gulvet, sætte batts op mellem bjælkerne og sætte bindetråd under.
Den opgave røg jeg på i et stuehus på ca 180 m2 en gård. Det gav god motion og klaustrofobien forsvandt efter nogle få dage! :)
OK, jeg var 45 år yngre og 25 kg lettere og dermed knapt så "fyldig".

Med venlig hilsen
ktm

 

Efter du har isoleret dit 180 m2 gulv, har du fået nogen fugt problemmer ud af det.. ???
Hej Orla,
Arbejdet udført efter Bygnings-undervisere på teknisk skole i kbh. - må derfor gå ud fra at det er rigtigt udført. I parentes bemærk, - vindpappet skjuler IKKE bjælkernes undersider.
Og - Brandstrup, - kildevej 6 Tirsted :-).

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis