Isolering af gammelt sommerhus

Vi har købt et gammelt sommerhus fra 1960. Der er ingen isolering i det overhovedet, så vi kunne godt tænke os at få det isoleret.
Det er et træhus med lodrette brædder (en på to) udvendig. en "hulmur" på ca 10 cm. og indvendig er der forskalling med rørsiv net som er pudset. Der er bløde masonit plader på inderst. Gulvet er trægulv på strøer.
Er der nogle der har et godt forslag.
M.V.H. Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Man kan isolere det med hulmursfyld, som i et murstenshus, og rørpudsen vil da virke som dampspærre.

Man laver nogle runde huller og blæser isoleringen ind, derefter sætter man de runde klodser i med en fugemasse, der passer bedst i farven.

Hilsen
Klaus-E.

Isolatør

rask

Hej - Tror måske du kommer længst med at gå lidt mere radikalt til værks. Der er jo nok tale om et træskellet med såvel lodrette som vandrette lægter - så hvor der lige skal laves hul for at blæse isolering ind vil nok blive lidt at et lotterispil.

Tag den indvendige beklædning ned og isoler med det antal millimeter du ønsker (du kan jo eventuelt øge vægtykkelsen ved at montere yderligere lægter), monter dampspærre og beklædning - f.eks. gips eller rustik.

Ganske vist lidt mere arbejde, men mon ikke du bliver mest glad for denne løsning !

M.v.h.

Hej
Kan kun støtte Jepsens foreslag.Vi har selv et ældre sommerhus hvor vi gjorde det samme.Når indebeklædningen er væk er der jo også masser af muligheder for at fjerne gamle musereder og trække nye kabler til stikkontakter som der altid er for lidt af i ældre huse.Og med ny beklædning kommer huset jo til at se ud som nyt.Det eneste jeg ville være bekymret for i Jepsens foreslag er dampspærren,da den jo skal sidde på den varme side af væggen og i et sommerhus er det jo ofte der er koldere indenfor end udenfor.Jeg vil ikke gøre mig klog på det.Men hvis man stadigvæk kan få alukraft ville jeg foretrække det.
Mvh
Torben

Hej Toje

Jeg er selv lidt usikker, men mit eget hus er med dampspærre og har stået upvarmet i vinterperioden uden at det har givet anledning til fugt - eller lugtproblemer af nogen art -  huset er fra medio 70'erne.

Og i dag er jeg glad for at den er der, idet huset bruges mere - og mere i vinterperioden. Vi har samtidig planer om montering af en luft - luft varmepumpe så vi kan holde en konstant temp på ca. 15 gr. hele vinteren (man bliver jo mere og mere magelig med tiden)

Jeg mener således at montering af spærre er lig med en slags fremtidssikring hvis brugsmønsteret skulle ændre sig over tid

M.v.h.

De bløde masonitplader skal først og fremmest væk. De er brandfarlige og ulovlige. De kan suge en masse fugt, og fordele det til alle de bærende dele.
Så en radikal ændring af væggene er nødvendig.
I de nye regler for sommerhuse, skal de stort set isoleres som helårshuse, så dampspærren skal være inderst.

Green

Annonce
Skrevet af green den 11-03-2009 16:13
De bløde masonitplader skal først og fremmest væk. De er brandfarlige og ulovlige. De kan suge en masse fugt, og fordele det til alle de bærende dele.
Så en radikal ændring af væggene er nødvendig.
I de nye regler for sommerhuse, skal de stort set isoleres som helårshuse, så dampspærren skal være inderst.

Uenig, de bløde plader er vist ganske rigtig ulovlige i nybyggeri, - MEN de er altså ikke ulovlige at have siddende, når det er opført hvor det var almindelig byggemetode, at bruge disse plader.

Enig i at det er noget brandfarlige skidt, men tror ikke problemet med fugten er så stort, - så havde hans sommerhus nok været rådnet væk, og det er der jo intet der tyder på
Det er rigtigt, de er ulovlige at sætte op, men lovlige at have på væggen hvis de var lovlige da det blev bygget.

Da vi købte vores sommerhus, som blev bygget i 60erne, var der bløde plader over det meste. Nok mest brugt som isolering da der var hårde masonitplader ovenpå. Da de blev fjernet kunne vi se hvordan vandskaden fra badeværelset havde bredt sig gennem en garderobe, ud til et gæsterum, og hele vejen rundt i rummet. bundremmen var rådnet væk - ren kompost. Det forklarede også hvorfor der var skovsnegle på gulvet i gæsteværelset. De nederste 30 cm er blevet skiftet, taget blev kun holdt oppe af en skillevæg uden bløde plader.

Har stadig nogle enkelte bløde plader i stuen, længst fra badeværelset, de er egentlig ok - bortset fra at de er lidt hullede af mus, og nogle insekter som bor i dem.
Men det er ikke nogen hemmelighed at de snart skal skiftes.

Green

Mange tak for jeres gode råd og kommentarer. Vi har besluttet at isolere fra ydersiden da det er et stort arbejde at fjerne alle forskallingsbrædderne og det forholdsvis gode pudslag indvendig. Vi vil fjerne alle brædderne udvendig lidt af gangen, og så isolere¨med 100 rockwoll og derefter lægge et lag vindpap og en ca 20 mm. liste inden vi monterer de lodrette brædder igen. Der er så mulighed at skifte de brædder som ikke har det så godt.
Indvendig vil vi fjerne de bløde plader og så sætte træpaneler (loftbrædder) på nogle 20 mm lister og der kommer ingen dampspærrer da huset jo ikke er opvarmet om vinteren.

M.v.h. Ole

Hej

Jeg ville etablere en dampspærre indvendigt under alle omstændigheder, da anvendelsen af sommehuset hurtigt kan ændre sig, og hvis du sælger som renoveret, kan køber nok forvente en dampspærre i konstruktionen.

Forøvrigt er det nu du har muligheden for at udføre en mere tidsvarende isolering, og jeg ville øge isoleringstykkelsen noget/en del hvis det er muligt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis