En klassisk ups på 405'ere er, at motorstyringen sidder i en meget velisoleret kasse, som ligger i en balje, der kan fyldes med vand.
Ude i motorrummet, foran førerpladsen, helt til venstre (højre, når du står foran bilen), og helt oppe ved forruden, næsten, er der et sort dæksel, ca. 25 x 25 cm. Prøv at pille det af, og kig ned i hullet. Der ligger en metalkasse, ca. 20 x 20 cm, med et stort multistik lidt a'la et scart-stik til fjernsyn. I fagsprog hedder det en 'Injection Fuelbox'
Du skal tjekke tre ting:
* Står der vand nede i 'baljen'
* Ser det ud som om, boksen har været udsat for vand (Korrosions-krymmel på ydersiden)
* Er der afvandingshuller i bunden af 'baljen', og er de evt. stoppet til af blade eller andet snavs.
Det er langtfra givet, at det er dér, problemet ligger, men vi oplevede på vores tidligere 405'er, at den pludselig kun tændte på 2 cylindre, og problemet var, at der på et tidspunkt havde stået vand omkring motorstyringen, det kom til udtryk meget senere, hvor korrosionen langt om længe gjorde kål på nogle forbindelser inde i boksen.
Hvis du har nogen i din omgangskreds, som har en lignende bil, kan du prøve at bytte boxen over (en 2.0 virker også på en 1,8 eller 1,9, bare årgangen er nogenlunde den samme), og hvis det ikke løser sig på den måde, har du ét sted mindre at søge.
En brugt box koster ca. en tusse hos en hugger.
En autoriseret fejlmeldingssøger viste i øvrigt problemer med lambdasonden i vores tilfælde - det tror da pokker, når vi lige havde kørt 100 km på 2 cylindre, så benzinen til de to andre cylindre var røget uforbrændt lige ud i udstødningen. Vil bare lige nævne det, så man ikke altid tager en digital fejlkode for den endelige sandhed