Lidt mere matematik

I den ene ende af vores stue står vores 28" 16:9 TV.

I den anden sidder vi og spiser og ser gerne nyheder imens. Jeg synes dog der er lidt for stor afstand derned i forhold til skærmens størrelse og her kommer matematikken ind:

Efter hvilken formel kan jeg regne mig frem til, hvor stor en skærm skal være for at give fornemmelse af større billede, når den placeres tættere på os.

Eks.; hvor tæt på skal et 14" være for at give større billede og ved hvilken afstand vil et 20" give større billede?

Giver det mening?

Ved godt, jeg bare kan prøve mig frem, men matematikken interesserer mig og jeg kan bare ikke få hjernen med pt...

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du skal droppe den matematiske formel i det her tilfælde da sikkert er forskellig fra person til person

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Et 14" 16:9 vil være nøjagtig halvt så bredt og halvt så højt. Hvis det står tættere på end halvvejs vil det virke større. Det vil i hvert fald dække en større del af dit synsfelt...

Afstand til lille tv < lille"/stort" x afstand til 28"

Afstand til 14" < 14/28 x afstand til 28"

Afstand til 20" < 20/28 x afstand til 28"

Og det gælder selvfølgelig kun 16:9-skærme, så det er nok ret ubrugeligt...

MVH Leo

MVH Leo

jeg har altid brugt min egen lille huskeregle.

14" = 1,4 m fra skærm til øjne...!
32" = 3,2 m
osv.

Det har altid virket fint hos mig, selv min mobil tlf, på 2,5" holder jeg ca 25 cm fra mig når jeg skriver... men der er ikke meget regnestykke i det :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Var det virkelig SÅ enkelt - den relative dækning af synsfeltet fordobles ved halvering af afstanden?

Ja det lyder jo egentlig logisk nok...

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Skrevet af Franke den 07-03-2009 18:06
Var det virkelig SÅ enkelt - den relative dækning af synsfeltet fordobles ved halvering af afstanden?

Ja det lyder jo egentlig logisk nok...
Det er så simpelt  

MVH Leo

Annonce
I "gamle dage" med 4:3 var der er god "regel"....

Strakt arm - så skal din knyttede hånd lige fylde synsfeltet, så du ikke kan se skærmen... Hvis man slår rigtig hårdt, såkan de ikke se den i en lille uge ;)

Så udfra det må man udlede at en ordentliog håndværker skal sidde tættere på skærmen end et lille barn.

Mvh.

René

Skrevet af Brandmanden den 07-03-2009 23:01

Så udfra det må man udlede at en ordentliog håndværker skal sidde tættere på skærmen end et lille barn.

I hvert fald hvis de har lige lange ame ;)

WS
Jeg har også fået at vide af en tvforhandler at de anbefaler 10" pr. meters afstand.
Det stemmer også mad LOPUS indlæg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis